Full version: Trådlös termometer
Lilian
För att lättare kontrollera temperaturen i mitt växthus, cirka 10 m från boningshuset, köpte jag en trådlös termometer på Clas Ohlson. Den fungerade inte - periodvis visade den inte utetemperaturen (=växthustemperaturen). Bytte den till en likadan. Den fungerar inte heller så den tänker jag också lämna tillbaka.

Har någon tips om en bra termometer?

Lilian
pisanggoreng
jag fick en med en prenumeration på "gör så här". den funkar utmärkt.
TeliaNet
måste den vara trådlös?
det är ju det där med batterier i kyla och fukt.
Helen vid Ljungan
Hej!
Jag tänkte beställda en från Willab, men dom hade utgått ur sortimentet eftersom som dom inte fungerade. Så jag är också nyfiken på om någon har ett tips på en som fungerar. Och den ska vara trådlös eftersom det blir bökigt att läsa av den inne annars.
MVH Helen
TeliaNet
trådlöst funkar inte så bra med batterier i växthus, om den inte sitter vattentätt.
gräv ner en sladd med givaren på inne i växthuset!
pisanggoreng
Hej igen...

Jag glömde att jag har en till (som är ännu bättre) blink.gif

Det är en "Oregon Scientific Pro" som jag dessvärre inte vet var den är inköpt. Den mäter luftfuktighet också, och jag vet att företaget Munters använder sig av dem. En av fördelarna är att man kan koppla till flera enheter till samma basstation. Inga problem på hela vintern med utedelen.
jåj
Hej.
Jag har använt ett par trådlösa termometrar.
Verkar vara samma tillverkare på all men i lite olika förpackningar och fabrikat.

Prova med lite olika lägen på sändaren och mottagaren, för mig fungerar motagaren bäst när den står i fönstret. Sändaren har jag hängt upp i ett rör som skyddar från solens varma strålar vilket kan skada termometern.

Hälsningar
JÅJ
ThomasJ
De jag köpte från Clas Ohlson har fungerat perfekt även nu under vintern.
Sändarna (2st) står i växthuset ca 20m från huset, där motagaren står i ett fönster med ´synlig´ väg mot västhuset (inget är i vägen för "strålarna")..

/Thomas
KURT
CITAT (ThomasJ @ 29-03-2005, 09:41)
De jag köpte från Clas Ohlson har fungerat perfekt även nu under vintern.
Sändarna (2st) står i växthuset ca 20m från huset, där motagaren står i ett fönster med ´synlig´ väg mot västhuset (inget är i vägen för "strålarna")..
/Thomas

Är det batteri i utedelen?
ThomasJ
CITAT (KURT @ 29-03-2005, 09:56)
Är det batteri i utedelen?

Ja, det sitter ett vanligt 1.5V

/Thomas
åsgård
Har några olika trådlösa termometrar, bl.a. en från C Olsson.
Övertygad att det är samma innehåll mer eller mindre i alla. Fungerar riktigt bra, någon enstaka gång kan det vara problem med mottagningen men det brukar sköta sig själv utan inblandning. Alla termometrarna jag vet kan ha flera sändare, själv har jag då två mottagare och kan då kolla bägge sändarna(växthus, balkong) på bägge mottagarna.

MVH
Kenneth
Lilian
Tack så mycket för alla tips och råd!

Igår köpte jag en till trådlös termometer, på Teknikmagasinet denna gång. (Tur att jag bor så att det är lätt att slinka in både till dem och Clas Ohlson på väg hem från jobbet.)

Det verkar inte vara någon större skillnad på dem utom det att TMs fungerar perfekt - åtminstone inomhus, vilket inte COs gjorde, inte ens i samma rum. Har tagit en semesterdag idag så jag ska passa på att testa med utedelen i växthuset under dagen.

Teknikmagasinets kostar 299 kr inkl 4 LR03-batterier, har nr 340624
Clas Ohlsons (som inte fungerar tillfredsställande hos mig) kostar 139 kr + 4 LR03-batterier.

Hälsningar
Lilian
åsgård
CITAT (TeliaNet @ 28-03-2005, 16:57)
trådlöst funkar inte så bra med batterier i växthus, om den inte sitter vattentätt.
gräv ner en sladd med givaren på inne i växthuset!

Alla de trådlösa sändarna är ju avsedda för utomhusbruk!. De har packningar både här och där så påståendet att det inte fungerar är taget i luften. Har inte hört någon som kommenterat fuktproblem.
När jag byggde mitt växthus diskuterade vi just detta med att ha en givare ute i växthuset med sladd in till boningshuset, men kostnaden för detta blev alldeles för hög, så det föll på direkten.
Som sagt det fungerar utmärkt med trådlöst
MVH Kenneth
jåj
Tänk på att termometern måste skyddas för solen, den visar dels ett för högt värde och kan dessutom skadas av den höga temeraturen om den inte skuggas!

JÅJ
Unni
Min utedel står i solen, fast sladden med avläsaren har jag tejpat inunder en hylla så den inte är i direkt solljus. Detta har fungerat bra i 3 år nu. Byter bara batteri ibland. När jag vattnar från taket, ja ni förstår väl vad jag menar, så trär jag en genomskinlig plastpåse över så jag fortfarande ska kunna läsa av displayen om jag är i närheten.

Som flera andra har jag dock upptäckt att det är mycket viktigt att det är hyfsat fritt mellan sändaren och mottagaren. Jag har velat ha en utedel i garaget också, men se det gick inte. Då bidde det för mkt vägg.

När det ganska sällsynta händer att termometern inte visar något inbillar jag mig att det står en älg i vägen. Jag har ca 30 m till växthuset och det är max vad den ska klara tror jag.

Unni
Lilian
Teknikmagasinets fungerar fortfarande. Den tog bara en kvarts paus i förgår kväll. Så jag behåller nog den. Läste att den kan vara känslig för statisk elektricitet också, kunde ha varit det som spökade.

Lilian
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon