Sollan
Jag "hjälpte" grannen att så Gauria(?) för några veckor sedan. Det tycks vara magert med groddarna och nu börjar hon titta anklagande på mig... Kan man ställa ut sålådan några veckor? Nu har vi inga jättedrivor att gräva ned lådan i, utan jag undrar om man kan sno några varv fiberduk runt och hoppas på det bästa? Tempen varierar minst sagt men det ska väl förhoppningsvis inte bli minus 25 som vi hade för några veckor sedan.
Åsa, mälardalen zon 2
Gaura ska inte behöva kallstratifiering för att gro. Det ska vara runt +20-25grader vid groningen och ni måste nog ha lite mer tålamod normal groningstid för gaura är 21-60dagar.

Thompson and morgans så och odlingsinstruktion hittas här:
http://seeds.thompson-morgan.com/uk/en/product/7197/1
Sollan
Okej. Tyckte jag läste på en fröpåse på Hortus att de skulle stratifieras om de inte tittat upp efter några veckor. Men det var förstås inte T&M påse. Eller-ve och fasa- så är det inte Gaura...
Jag ska gå över och prata lite förstånd med frörackarna! Hota dem rentav... Känner att mitt skryt om frösådderna börjar naggas i kanterna.
fiffigafrun
Jag har inte lyckats få upp en enda grodd av mina Gaura (sommarljus). Sådde inne för över 4 veckor sedan men icket. Har satt ut dem i växthuset nu så får vi väl se om det händer nåt där istället.
Sollan
Ajdå. Min granne ser framför sig drivor av Gaura...
Caprice
Gaura ska inte behöva stratifieras för att gro..

Däremot kan det hjälpa att blötlägga fröerna ngt dygn innan sådd...

Tror inte det är en bra ide´att ställa ut sådden efter ngr veckor..
Du tar död på det som kommit eller är på gång att komma upp..

Gaura gror långsamt och oregelbundet, så avvakta och se vad som händer..
Det kan säga pang så kommer det igång ordentligt.. förhoppningsvis..

Caprice
Sollan
Nu har jag varit upp till grannen och kollat. Två stycken har kommit upp... Så hon har inte tappat tilltron riktigt än.
Annki
Jag har också köpt Gaura, från Jelitto (tillsammans med dig Sollan), och noterade i deras såanvisningar att de var ljusgroende och ville ha undervärme och väl fuktad jord. Just detta med undervärme gick inte att arrangera just nu. Tomaterna först! Är jag för sent ute nu? ohmy.gif
Sollan
Tomt i lådorna....fortfarande. Jämrans. Vad gör jag? 6 veckor nu.
kerstin z5-6
Tja så är det med vissa sådder - undervärme prövat antar jag -jelittofrö är de mest grobara som finns , men även där har nån påse vääägrat -de har grott år 2 LOL laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Kunde hon inte ha gillat riddarsporre i stället ..?
bergslagen
Jag ha fått några att gro,sådde 20 mars,så ha tålamod.
Sådden står i rumsvärme och har extra ljus.
Har någon tips om vad som blir bäst när den väl grott,ny jord,svalare el. nåt?
M
Sollan
Slängde ut sålådorna idag... "come hell or high water". Funderar allvarligt på att så något annat i hennes såkrukor! Det håller tills det börjar blomma.... sleep.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon