Full version: fuchsian blommar
Sollan
Ujannemej så stolt jag är! Min 'Deltas Night' blommar. En utslagen och 6 knoppar...
Lady Hamilton
Grattis! tongue.gif
Är det en övervintrad planta? Annars är det bra om man inte låter för små o unga plantor gå i blom för tidigt. (Det tar så mycket kraft från plantan )Jag brukar ta bort de första knopparna tills den blivit lagom stor i mitt tycke.
Sollan
Nääee, det är en nykomling. Jag vet att jag borde ta bort knopparna men kan inte förmå mig.... Han får extra uppmärksamhet i stället....
Men mina pinnar i källaren sätter massor av gröna blad nu så jag hoppas!
Betty
Bit ihop och knipsa bort blomknopparna Sollan! Du kommer att få en så mycket robustare planta jämfört med om du låter den blomma redan "som barn". wink.gif
Sollan
Jamen..... sad.gif Jag fixar inte det!!
Eva i Skåne
Be nån annan göra det åt dig... smile.gif unsure.gif
Sollan
Sambon tittar på mig och mumlar något om att "...minsann inte heller fixar det" Och så sneglar jag på fuchsian som liksom kryper ihop och blundar... Brrr! huh.gif
Eva i Skåne
biggrin.gif Ett ovanligt svårt fall låter det som wub.gif
Sollan
Ja, jag älskar ju när det blommar!!
Lady Hamilton
unsure.gif Men tänk om den senare i sommar kommer nära andra fuchior eller andra blommor som är stora o kraftiga. De kanske retar din fuchsia
- Ser ni där! Vilken vekling!! - Han har "bröst o bringa som en frukost flinga"! laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Och då ska den stackaren stå där o skämmas bara för att hans husmor inte tog bort de första knopparn och lät honom "växa till sig"
Tycker du att det är rättvist? wub.gif

smile.gif smile.gif smile.gif
Sollan
Ja, lägger man fram det på det viset så.... huh.gif Blommobbning i högsta grad. Jag känner ju ett vissat ansvar som matte.
Det värsta(?) är att just den blommande fuchsian är den kraftigase av dem. unsure.gif
Lady Hamilton
laugh.gif Jag ger upp!! Du verkar HELT omöjlig att övertyga laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Jag håller "tummarna" för att det går bra smile.gif

Men med din envishet kan det omöjligt gå annat än bra laugh.gif laugh.gif
Sollan
Envis optimist.... sleep.gif
Men...jag knipsade faktiskt bort blomknopparna på min stickling av engelsk pelargon! Det k-a-n möjligen bero på att det INTE var en 'Lord Bute' utan något annat. Möjligen en 'Joseph Haydn' Hade det varit en lord hade jag nog inte knipsat huvudet av honom....
Betty

Grattis!!! Du kan ju! Fortsätt så, så ska du se att innan sommaren är här så har du flera fina knubbiga välförgrenade plantor! biggrin.gif
Lady Hamilton
CITAT (Betty @ 31-03-2005, 21:33)

Jag tycker dessa ser misstänkt lika, en Drottningkrona.........
Sträck på dig Sollan laugh.gif
Sollan
smile.gif rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon