Helen B
Jag läste nyligen (kommer ej ihåg vart) att äppelträden mår bra av att inte beskäras varje år. Stämmer det? Sedan har jag även hört att det är egentligen bättre med sommarbeskärning (efter midsommar) för att det blir färre vattenskott.....stämmer det ochså? Vi har ett stor Ingrid Marie och ett stort Graven..kommer inte på namnet blink.gif
Ska vi vänta med beskärningen eller hoppa över den i år eller göra det nu (om det inte är för sent)
Tacksam för svar wub.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Det bästa är att vänta med beskärningen träden brukar må bättre av att bli klippta i juli-sept + då ser man lättare var det är för tätt i trädet + man får färre vattenskott. Man kan också hoppa över beskärningen, inget hemskt händer ifall man hoppar över beskärningen något år.
Cilla
Träd är individuella, det gäller att komma ihåg det när man väljer hur ens eget träd ska behandlas. Generellt gäller vissa regler för alla fruktträd, som t ex att
- inga träd tycker om att bli stympade eller toppkapade
- det är bättre för trädets friskhet och överlevnadslägd med många små snitt än några få grova
- vårvinterbeskärning stimulerar tillväxt av gren och blad, sensommarbeskärning gör det inte i samma grad
- för trädens del är det mycket sällan bråttom att beskära och vuxna träd mår inte illa av att man beskär vartannat eller vart tredje år. Det är viktigare att regelbundet beskära unga fruktträd än att beskära äldre.
- vuxna äppelträd som fått stå obeskurna flera år är oftare mycket friskare än de som hårdbeskurits varje år. Unga äppelträd som inte beskurits på några år blir ofta ranka, de behöver beskärning varje år för att bilda stark grundstruktur.

Enklast blir det om man lär sig tolka hur ens eget träd mår och vad man vill åstadkomma, till exempel
- Mitt äppelträd är ungt och jag vill att det ska växa så snabbt som möjligt. =Vårvinterbeskärning.
- Mitt gamla fruktträd har ingen tillväxt nästan, det är knotig fruktved överallt. =Vårvinterbeskärning
- Mitt fruktträd har en massa vattenskott som växte mer än 30 cm förra sommaren. = Låt det stå obeskuret till dess att vattenskotten bildar sidogrenar. Därefter sensommarbeskärning och mycket lättare beskärning än den tidigare.
- Mitt träd har fruktträdkräfta. = Lätt sensommarbeskärning så att svampen inte sprider sig så lätt.
- Mitt äppelträd är så högt, jag kan inte plocka frukterna. = Ifrågasätt trädet och titta på alternativa små träd, eller låt fallfrukten vara till gagn för fåglar, maskar och jorden under trädet eller i komposten. Beskär på sensommaren, vänta på att grenar får frukt som gör att de faller ned naturligt själva. Eller köp en fruktplockare, en bra stege, sätt steg i trädet...
Helen B
Tack för båda svaren! De avgjorde mitt (vårt) beslut. Vi väntar med beskärning till nästa år och då sommarbeskärning.
Odlas forum är återigen suveränt!! wub.gif wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon