ester
Har en hel rad Flammentanz framför min veranda. Efter förra året med dåligt väder och efter att inte ha klippt speciellt mycket mer än rotskott och död ved så är rosorna minst sagt vildvuxna. Och med så mycket smågrenar, grenar med rost efter den regniga sommaren, långa taggiga rankor som hänger halvvägs ut i gräsmattan så måste jag göra något drastiskt åt rosorna.
Kan jag bara klippa dem helt brutalt? Ta bort allt som är fult och risigt och bara spara ett par, fina grenar på varje? Eller förstör jag rosorna då? De är väldigt vackra på sommaren och blommar gärna om på hösten. Jag kan gissa att jag kommer att få färre blommor i sommar om jag klipper, men hur blir det sen?
Åsa, mälardalen zon 2
Flammentanz tål beskärning så det går bra att göra en lite hårdare föryngring (när björken har musöron), det enda som händer när man klipper hårt är att man får färre blommor. Klipper man ner växten helt får man inga blommor alls troligtvis men växten klarar det och skjuter en massa nya skott som blommar följande år.
Sommartorparn
CITAT (ester @ 28-03-2005, 14:25)
Och med så mycket smågrenar, grenar med rost efter den regniga sommaren, långa taggiga rankor som hänger halvvägs ut i gräsmattan så måste jag göra något drastiskt åt rosorna.

Visst, Flammentanz kan brutalbeskäras och kommer igen.
Men, blir man av med grenrost genom beskärning?
kerstin z5-6
Och de nya långa rankorna som hänger ut i gräsmattan" är de du ska spara -ta bort grenar som är äldre än tre år .. de har nog gjort sitt o kan klippas vid basen
AnnammA
Hej!

Vi har en "Flammentanz", som enligt grannarna är från när huset byggdes : ca 40år! rolleyes.gif
När jag klipper den, brukar jag dels föryngringsbeskära, dvs skära bort 1-2 äldre(mörkare/ärgigare7skrovligare)grenar/stammar nerifrån basen.(Redan på sensommaren, då nya skott skjuter från basen, kan man se vilken/vilka grenar som skott, som skall bort till våren.)Sedan brukar jag klippa bort dött/torrt/sjukt och korta av längre slingor.
Vår ros brukar blomma rikligt! wub.gif

smile.gif
AnnA
Mia, zon 3
En farbror jag känner bor i ett litet torp som (oftast) är till hälften täckt av en Flammentanz. Utom när han tycker den blir "påflugen" - då tar han fram yxan och hugger av den någon decimeter över marken. Sedan är det bara att vänta några år, så är det dags för yxan igen.... Dessutom har den ingen rabatt att växa i, utan kommer direkt ur grusgången vid husväggen. Ingen gödning, ingen luckring, definitivt ingen vintertäckning. Bra ros, tycker jag!
Så min gissning är att du kan skära ganska hårt.... smile.gif
martinagson
jag skulle nog hellre försöka att sprida grenarna som sticker ut lite åt sidorna, horisontellt. Helst ska man inte klippa klätterrosor, men om du känner att du måste så ta bort de som är alldeles för rangliga.

Martina
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon