Dzad
Hittade äntligen en idegran... nåja den var på en privattomt så jag kunde bara ta ett par bär. smile.gif

Nåja, men jag läste i Roland Gustavssons frölista samt en engelsk version att de behöver en värmeperiod innan kylperioden o. sen en värmeperiod till...
Betyder det att för att få dem att gro i sommar måste jag ta in dem i värmen 8 veckor, sen stoppa dem i kylskåpet 8 veckor, sen plocka ut dem så de gror lagom tills frosten kommer och de fryser ihjäl? smile.gif
Eller tror ni de gror ändå om jag forsätter att ha dem utomhus.
Alltså måste jag göra den långa proceduren är det väl enklast att bara ha dem utomhus i krukan till sommaren 2006.
Enligt den engelska listan så skall rötterna bildas den första värmeperioden och stammen först den andra värmeperioden. Låter märkligt.

Läste med viss förvåning i en annan lista att lönnfrön skall sås på ytan av jorden... Själv har jag sått under ytan, om än inte så långt ner. Går inte det bra också?

Alm och lind verkade höra till de frön som vill ha värmeperiod efter kylan... men alltså, betyder det att almar och lindar först skall ha en 8 veckor lång värmeperiod på våren/sommaren och sen först gror de?
I en bok som jag har står det att om man sår mogna almfrön så gror de "först nästa vår"... men enligt Gustavssons lista gror de alltså först i säg juli, augusti nästa år.
Hur är det t.ex. med askfrön då: Först värme sen kyla enligt listan (alltså det omsvängda från t.ex. alm)... betyder det att askfrukter 2004 gror först 2006 (annars får den ju inte värmeperioderna i rätt ordning)?

Själv ska jag så almfrön gröna så de kommer upp i sommar, men det skulle vara intressant att veta. Asken får väl sina frukter först senare på sommaren? Hinner mna få vintertåliga växter från gröna askfrön?
kerstin z5-6
Värmeperioden kan förkortas -till 4 v o gärna på värmekälla tex uppe på ett lysrör etc .. sen ut -gror de inte i år så nästa vår
Lönnfrö kan vara ljusgroende
Dzad
Tack. Trodde inte nån skulle orka läsa igenom allt det där! smile.gif

Du skriver att först 4 v. värme o sen ut... menar du att nattkylan räcker till för att ge dem kylperiod redan i år?

Skall det alltså hända nåt innan jag antar att första värmeperioden är klar? Skall rötterna bildas?
kerstin z5-6
kan hända att du är lite sent ute , men nån eller några nätter med minus blir det säkert . de räcker oftast med varierande temp 0 -+5 -så testa ! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon