Full version: Funkia + Lökar?
jali
Detta är verkligen ett suveränt forum, man kan lära sig massor bara av att läsa!
Känner på mig att det kommer att bli morgonlektyren nu när trädgårdssäsongen startar...

Nu till två frågor som jag hoppas ni kan hjälpa mig med:

Jag har just tagit över en gammal trädgård där det finns två äppelträd med en hel del lökar under (tror att det är påsklilja, krokus och nåt tulpan-liknande) som står i en liten cirkel med jord. När vi flyttade hit i höstas såg det dock en aning trist ut under träden...

Vad tror ni om att utöka "rabatten" till typ 1-1,5 meters radie och plantera någon fin funkia tillsammans med lökarna? Tänkte att funkian inte är i vägen när det är lök-säsong och när lökarna är klara tar funkian över...

En fråga till om lökar:
Kan man odla lökar i pallkrage eller liknande (året om) och när löksäsongen är över sår man sommarblommor ovanpå?
Åsa, mälardalen zon 2
Funkia går bra ihop med vårlökar, funkian kommer igång sent så när den börjar grönska är det mest bladen kvar från vårlökarna och funkians blad döljer sedan de vissnande lökbladen.

Och ja det går bra att ha lökar i ex. en pallkrage och sedan så sommarblommor ovanpå ex. på blommor som brukar gå bra att direktså: vallmo, ringblommor, krasse
jali
Tack, vad bra!
Det var faktiskt ringblommor och krasse jag hade i tankarna att plantera med lökarna! biggrin.gif
jerpan
Ett tips när det gäller funkia. Coop Forum säljer 6 pack för 49,50 (bland lökarna) som bara är att plantera i krukor och vänta på att planteras ut. Mycket billigare än att köpa plantor och fina blir de första året. Men det kan nog vara bäst att köpa dem så fort som möjligt då de börjar växa i butiken.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon