Full version: Frågor om kamera!
cic
Jag har en Nikon coolpix 3200. Mycket bra på många sätt och vis och jag börjar mer och mer bli vän med den. smile.gif

MEN jag stör ihjäl mig på att jag inte kan ta bra närbilder!! mad.gif Den vill liksom inte fokusera på det JAG vill. sad.gif

Kolla här.

En JÄTTEsöt nyckelpiga, men allt min kamera vill ha skärpa på är sprickorna i fönsterkittet!! wacko.gif blink.gif mad.gif

Tips? Någon..?
anna_rispan
den kankse tycker att nyckelpigan är för mörk så den kan inte "läsa" avståndet??? hmm, skumt
Ralf
för lite skärpedjup
Gossen Ruda
Det troliga är att kameran fokuserar på det som har mest kontrast i hela bildfältet vilket då inte är nyckelpigan. Se i bruksanvisningen om du kan välja annan fokuseringsmetod, det gick på min coolpix.
humla
Man får pyssla lite när man tar bilden. röra kameran lite fram och tillbaka, ställa om skärpan några gånger osv. till den hittar rätt skärpa. Använder man displayen blir det lättare att se vart den väljer att lägga skärpan.
amaira
Vad gäller just den här bilden, så skulle jag prova att göra så här:

När du "ställer in" skärpan, så håll kameran så du får själva nyckelpigan längst till vänster i bildfältet.
D.v.s. så att nyckelpigan (i det här fallet) inte har "konkurrens" av något som är lite längre bort (som kameran lättare ställer in skärpan på) eller som har bättre ljusförhållanden (som kameran lättare ställer in skärpan på).

När man håller avtryckningsknappen halvvägs nertryckt, så låser man ju alla inställningarna. När du väl har skärpan där du vill, så kan du sedan ändra blidkompositionen som du vill, och ha nyckelpigan mitt i bilden om du vill. Sedan är det bara trycka av.
kristerh
Jag var oxså irriterad på att min kamera inte tog bra närbilder unsure.gif läste sedan igeom bruksanvisningen, och uppäckte att det var en speciell knapp man skulle "aktivera" då tog den jättebra närbilder, kolla så du inte har en sådan wink.gif
krister
cic
Tack för alla svar. Ska dyka ner ytterligare i bruksanvisningen.

Förhoppningsvis återkommer jag med häpnadsväckande närbilder! wink.gif laugh.gif

Nu ska jag fila luktärtsfrön innan den hamnar i krukan.. wub.gif
Dzad
Har själv en likadan kamera som du... Amaira hade ett bra tips... har dock inte provat själv.

Använder du förresten macro-läge då du tar närbilder? Det måste man. Du skall heller inte vara allt för nära med själva kameran. Zooma hellre in (optiskt ej digitalt) och håll kameran en meter ifrån eller så.
Exepirementera dig fram genom att hålla kameran på olika avstånd osv. så lär du dig nog hur det blir bäst.
Men macro-läget (du aktiverar det genom att trycka på pilen nedåt och sen välja on), är mycket viktigt för närbilder.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon