~Vera~
Jag är helt "grön" på det här med att odla... Förutom att jag har varit med pappa när jag var liten. Så nu tänkte jag försöka mig på detta då vi i höstas blev med trädgård...

Hur ska jag gå tillväga för att säkert få ny/färskpotatis till midsommar?
Om man nu kan vara säker...?

Vill ha massor av råd och blir mycket glad vid kommentarer!
Tack på förhand!
Sylvia
Om du vill ha tidig skörd, förgro potatisarna ett par, tre veckor. Lägg dem i en papplåda eller i papperspåsar med lite sandig jord på botten. Duscha jorden lätt med sprayflaska och låt stå ljust (dock inte i solljus) i rumstemperatur. Efter en tid kan potatisarna bli gröna, med det gör inget, eftersom sättpotatisarna inte ska ätas. När de gröna skotten blivit någon cm långa, plantera ut potatisarna, om jordtemperaturen är minst 8 grader dygnet runt. När du sätter potatisen, var rädd om skotten, så du inte bryter av dom!
Lady Hamilton
Är du bara ute efter "midsommar pärer" kan du sätta 3-4st direkt i en liggande jord säck som du gör hål i. Den placerar du sedan i växthus ellere på ett lagom varmt ställe Då har du garanterat färskpotatis.
~Vera~
Just nu ligger dom på små äggkartonger "sättisarna"... Några små skott har det tittat fram... men nu känns det som om dom "bara är". Det verkar inte hända så mycket mer...?
Ska jag plantera dom i mjölkkartonger nu (har läst någonstans att man kan göra det åsså)?
Det med en säck jord lät bra. Fast jag har ett litet problem och det är att jag har bara min lägenhet ännu som jag kan "förplantera i". Å en säck jord är nog lite svår att ta med till stugan sedan... Där det är meningen att jag ska odla dom...
Klurigt det här när det är första gången för mig... tongue.gif

Tar tacksamt emot fler bra förslag...
Tack på förhand än en gång!
Vera
Sollan
Plantera dem i hinkar. Lätta att flytta med sig sedan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon