Full version: Göra kompost
~Vera~
Tankar tankar...
Det är mycket nu på våren... å som jag sagt i ett annat inlägg så är jag nybliven ägare till en egen trädgård.

Jag har tankar på att anordna en egen kompost och undrar nu om någon vet vart jag enklast får bra och mycket information om hur man ska göra?
Vart ska den helst vara placerad?
Ja som sagt jag vill veta allt! Fortfarande i planeringsstadiet... wink.gif

Tack på förhand!
Lena i Torslanda
Jag antar att du vill ha en öppen trädgårdskompost. Den bör helst placeras så den inte torkar ut för snabbt. Gärna i skugga bakom några skyddande buskar. Dels så syns den inte och dels så bevaras fukten bättre. Du kan bygga upp en enkel kompost av gammalt virke, gärna med två fack så du kan ha ett med färdig kompost och ett med pågående. Ett väldigt enkelt sätt är att göra kompostbehållare av pallkragar som sätts på varandra. Om man lägger en liten distans emellan så får man luftning också. Glöm inte att vända komposten då och då och vattna om den blir torr. Om den är torr blir det ingen nedbrytning.
fruberglund
Jag tänker anlägga min på baksidan av huset så är det lätt att gå ut med köksavfall som t.ex. gammal sallad osv.
~Vera~
Ja en trädgårdskompost får det nog bli till att börja med...
Vill även försöka mig på en "köksgrej" (har inte lyckats lära mig alla namn ännu) vid senare tillfälle... Men för att förståmigpå så är det nog bäst att börja med en "vanlig"...
anna_rispan
brukar man inte kompostera allt utom köttrester i en vanlig kompost. Omman har en sån där varm o snurrande tunna kan man slänga i köttrester också...

Rätta mig om jag har fel, som han sa..
Annie-72
Jag har en green line, varmkompost och i den åker även köttrester, räkskal mm animaliskt... Men jag torskade en gång förra året då jag missade att täcka avfallet... snacka om likmask.. som senare svärmade i form av spyflugor.. Hua mig!!!//Annie
tomba
Jag har komposterat köksavfall (Rubbet) i gamla oljefat (oisolerade) i 6-7 år och det är inga problem. Men övning ger färdighet, endel missöden har det ju blivit rolleyes.gif
det viktigaste är att förhindra skadedjur: flugor, råttor, möss, fåglar och andra mindre trevliga besökares åtkomst. Att komposterna är oisolerade betyder att de fryser på vintern och då behöver man större volymer eftersom det inte sjunker undan i den takt som avfallet produceras, en fördel är att frysningen sönderdelar avfallet och balanserar fukthalten. Jag använder mej av en metod som går ut på att jag placerar avfallet i mitten av komposten och täcker med löv på sidor och ovanpå, på så vis får jag en snabbare nedbrytning med högre temperatur. Det är eftersträvansvärt då även skadliga microber och sjukdomar dör i högre temperaturer. Under efterkomposteringen får daggmaskarna mumsa igenom materialet för att ännu förbättra konsistensen. Lycka till med nya huset och tomten. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon