kaskelot
Hittade löss på mina plantor (gurka squach blomma för dagen). Har kollat alla och sprayat med såpvatten. Hittade även källan, en köpt änglatrumpet, och slängde den.

Nu till frågorna:

Jag har bara sprayat de angripna, ska jag även ta de plantor som stod i närheten (har kollat dem men såg inga)?

Kan lössen gå vidare till krukväxterna, bör jag kolla dessa med?

Hur ofta ska jag behandla?

Är det någon som har något annat tips?

Jag känner mig lite förtvivlad över mina fina plantor sad.gif
kerstin z5-6
Florina K är ett effektivt medel -såplösning med olja -inte behöver du slänga växter -Kolla krukväxterna antagligen hann du spraya i tid
kaskelot
Tänk om ngn hade filmat mig idag ohmy.gif

Jag stod hukad under köksfläkten och tog en planta i taget och kollade på dem med sonens förstoringsglas biggrin.gif

Men jag fann dem ju tidigt tongue.gif

Tack!
Åsa, mälardalen zon 2
Spruta mot löss några gånger, med ungefär en veckas mellanrum så brukar man bli av med dem.

Kan tillägga att du nog eventuellt kan få så om gurkan och squashen för de brukar inte alltid må så bra i längden av såhär tidig sådd. Det är inte alltid de klarar sig tills det har blivit tillräckligt varmt ute (och klarar de sig händer det ibland att de inte klarar utplanteringen, så det är bra hursomhelst att ha några backup-plantor). Gurka brukar man så 4-5v innan utplantering och gurka gillar inte temperaturer under +12-15C. Squash brukar man så 3-4v innan utplantering och den vill också ha det varmt ute precis som gurkan. Testa ge dina plantor riktigt mycket ljus (ev. även extra belysning), sätt om dem gradvis i större kruka + inspektera dem ofta så du har chans att bromsa/stoppa ev. angrepp av skadegörare. Så har du bättre chans att klara dem tills det är dags att utplantera.
kaskelot
Japp, insåg det att det var lite tidigt att sätta gurka och squach unsure.gif

Men gjorde bara som det stod på såråden som medföljde fröna...

Men jag ahr en balkong som redan är mycket varm dagtid så jag tänkte att jag skulle snart ha dem där på dagtid.
Tror du det är en bra lösning?

Vad är det som händer med plantorna vid för tidig sådd, självdöd?!?! sad.gif
Åsa, mälardalen zon 2
De där såråden som står på påsen stämmer ibland dåligt, de första månaderna på påsen betyder ofta skåne + uppvärmt växthus.

Orsaken till att för tidigt sådda plantor har dåliga odds är att de inte trivs i våran bostadsmiljö någon längre tid och växter som inte mår bra drabbas lättare av sjukdomar och skadedjur.

Om du har en temp på runt +15 på balkongen om dagarna så kan du ha dem ute där, lägg över en fiberduk som solskydd annars bränns de lätt sönder när de inte är vana vid ljusstyrkan som finns ute.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon