Malin Turinna
Jag har läst här om Agapantus vintervila och att den övervintrar bättre med sina gröna blad kvar. Vilka gröna blad??? Min har vissnat ned helt och står frostfritt i källaren med nästan inget ljus alls. Jag fick rådet att övervintra den som pelargoner... Har den dött (eller de för jag har investerat i ca 6 st dyra ex)!!

Snyft! sad.gif
Eva St
Nej den har inte dött!!! Riv bort alla gamla bruna blad och ta fram den i lite värme och ge den LITE vatten och ljus ska du se att det snart sticker upp nya skott
Margaretha
Verkligen LITE vatten! Jag var i din situation för ett par år sedan och då vattnade jag ihjäl dem! De ruttnade av mina omsorger! Nu är jag enormt försiktig med vatten. Och lyckas bättre!
Lycka till!
kristerh
Jag har förvarat mina under blomlampa iår, så nu har jag en massa blad, tyckte att de kom igång så sent när de var helt nervissnade, ge dem mycket ljus när de börjar visa bladen.
krister
Rossi
Hm, vår Agapanthus har jättemånga gröna blad som den har haft ända sen i somras. Den står ljust i ett garage med ca. 8-11 graders värme. Den har fått lite vatten kanske fyra gånger under vintern. Snart, d.v.s. när frostrisken är över, ska den ut. Den kan i och för sig övervintra utomhus, i alla fall i zon 1, om den står väldränerat men vi vill inte chansa ...
Ewa smålänska höglandet
Jag har tre nervissnade och två med blad kvar, kollade igår om det var något liv i dem och det var det, tog bort gamla blad och vips fanns det något som var på gång, men alla fem var lika långt gångna
Jag såg ingen skillnad på dem

/Ewa zon 4-5
Rossi
Jag blir lite fundersam över varför vår är så grön och frodig. Har den inte fått sin vintervila tro? Så här ser den ut nu och har gjort hela vintern:

Finns det någon som vet om det är ett gott tecken? (Det är första vintern vi har den.)
kristerh
CITAT (Rossi @ 29-03-2005, 19:32)
Jag blir lite fundersam över varför vår är så grön och frodig. Har den inte fått sin vintervila tro? Så här ser den ut nu och har gjort hela vintern:

[Finns det någon som vet om det är ett gott tecken? (Det är första vintern vi har den.)

Så där ser mina ut oxså, den ser verkligen pigg o frisk ut, har den fått xtra ljus eller hur förvarar du din?
krister
Rossi
CITAT (kristerh @ 29-03-2005, 22:33)
Så där ser mina ut oxså, den ser verkligen pigg o frisk ut, har den fått xtra ljus eller hur förvarar du din?
krister

Nej, något extra ljus har den inte fått. Den står på golvet i vårt förråd. Det är i och för sig ett rätt ljust förråd. Ca. 35 kvm med tre fönster på vardera tre väggar. Temperaturen ligger runt 8-11 grader på vintern. Den har fått en skvätt vatten kanske 4-5 gånger. Jag har hört att man ska vattna dem lika många gånger som det är plusgrader i rummet, d.v.s. i mitt fall skulle jag ha vattnat den 8-11 gånger under vintern men det kändes för mycket tyckte jag.

Nu hoppas vi att den blommar i år också!
Malin Turinna
‹Medlem
TACK!

Skönt att det finns hopp för mina skrumpna bladrester!!! Lite orolig blir jag doch av det där med fukten... Jag har inte vattnat alls på hela vintern, med den är fortfarande fuktig. Har väl inte kunnat torka då källaren är så kall (och fuktig, för det är jord/berg golv på landet).
Men hoppet lever, hipp hipp!
Nu oroar jag mig för (alltid är det något) min pyttelilla gula mininäckros, som jag importerade ända från Japan i en PET flaska och fick att blomma i en zinkbalja. Den står i samma källare, hälften av krukan i vatten, och ser lika skrupen ut den... Nå´n som vet?
telli
Rossi: Oj vad impad jag blir av din lilja!!

Våra två liljor har stått i rumstemperatur hela vintern, jag hoppas verkligen att de tar sej. Tycker att det är svårt att hitta ett ljust och svalt utrymme att förvara dem.

De har några gröna blad, men mest är det visset...

Hur många år brukar det ta innan de börjar blomma?

Våra är inköpta på Madeira för 2.5 år sen och det är mao deras tredje svenska sommar i år.

// Anna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon