Full version: Citronkärna
susan.e
Förra våren petade jag ner ett par citronkärnor i en kruka och fick ett par riktigt frodiga små plantor som jag lät stå i växthuset hela sommaren. Tyvärr fick de stå kvar hela vintern också (!) och finns inte mer ibland oss.. Jag kommer inte ihåg hur lång tid det tog innan kärnorna grodde, är det någon som vet hur länge man brukar få vänta? Ska man toppa plantorna och isåfall, hur stora ska de bli innan man gör det? Tycker att det skulle vara häftigt att få ett egenhändigt sått citronträd. (Och jag fattar att de inte ska glömmas kvar ute över vintern..)
kerstin z5-6
kan ta 6v eller mer - blommar efter 17 år sådär så frukt kan man inte räkna med i första taget smile.gif
lisselbo
Mina citronkärnor grodde på en månad ungefär.
mvh Marie
TeliaNet
just citrus kan ta både lång och kort tid.
men frukt från frösådd, det finns inga garantier då trädet som frukten satt på kan vara sterilt.
sen så är det långt i från alla frösådda som blommar, det har varit så i tusentals år och är så än idag.
grape kan blomma första året, för att sedan vänta i många år.
i regel är det så att ju mindre citrusfrukten är, ju fortare blommar den.
snabbast är mandarin/clementin och kumquat.
det kan gå på 3-5, men är oftast mer.
för de större så är det minst 5 år[det finns undantag].
att låta trädet vila svalt[ ner mot 7*c], torrt och svälta det kan framkalla blomning tidigare.
Christoffer
Hur stor kan en planta bli ett år efter det att groddarna tittat fram?
TeliaNet
nån dm till 2-3 kanske, kanske 4 om den får gödning och har en låg värmeperiod.
Dzad
Måste få fråga... Min mandarinväxt såg väl helt frisk ut och hade 2 blad och var några cm lång... sen kom ett till blad och sen satt jag ner en eller två näringspinnar... fick ganska snart två blad till (det ena bara jättelitet), men nu är den hängig och har mest torra blad. Har planterat om i ny jord eftersom jorden den stod i var hård dålig blomjord (står nu i lite bättre blomjord hoppas jag). Men inte har den direkt blivit bättre i skick... kanske lite.
Grodde 4.1.2005 förresten.

Kapar hela tråden och slänger in en till fråga (sorry! smile.gif)
Min avokado är också hängig. Planterade även om den i ny jord... det översta lilla bladet reagerade genom att lyfta sig lite men nu verkar den bli hängigare igen. Näringsbrist? Men hängig har den varit minst 1,5 månader. Dock gjorde jag inget åt det eftersom bladen verkade krya och mjuka.

Så, lider de av samma sak, isåfall vad? Vattnar jag måtro för lite? Vattnar typ en gång per dag med spraykanna.
För lite näring för avokadon?

De får båda numera nästan bara fönsterljus... Sydvästlig riktning.
susan.e
Hur har du planterat avocadon? Ska kärnan sticka upp så där? Jag har grävt ner min rejält.. huh.gif Den kanske inte kommer upp alls?
cic
Jag låter också mina avocadokärnor sticka upp. Minst halva. Varför? Vet inte, har fått för mig att man ska göra så.. Men jag är helt övertygad om att man kan gräva ner hela. Tror jag.. unsure.gif

Här kan man se lite..

Dzad
Själva stammen börjar ju gro från mitten av kärnan, så vill man kan man bra ha den så högt upp. Hade tidigare, innan jordbytet, den så halva stack upp ungefär, men på det där sättet får den mer jord för rötterna.

Man brukar så avokado så att kärnan är hälften i jorden, precis som om man sår med tandpetar-, eller tändstickemetoden... då har man ju också halva kärnan i vatten.

Ingen som har nån aning varför jag har såna problem med att få växterna att må bra?

Om ni ser krukan med min avokado i och antar att plantan står i ganska sydligt fönster, hur mycket skulle ni vattna med spraykanna om ni vattnar en gång per dag?
Eftersom den ju planterats om i ny blomjord kan det väl inte vara näringsbrist som råder?

Har nog ganska torr luft här inne... kanske borde man spraya bladen på avokadon... men mandarinen får nog lite vatten på bladen ibland och den ser ändå ut så där.

Det är nästan så man tröttnar lite då det går så dåligt.
kerstin z5-6
Madarinen ser ut att ha det för stort runt fötterna -en krukstorlek rek när man byter -det innebär 1 cm runt om rotklumpen ca ska de nya krukstorleken vara . .. mer jobb men mindre risk för problem ..
Avokadon ser lessen ut - i ett fönster blir enl min mätare + 40 grader -rötterna på alla växter börjar dö vid + 30 ..vatten brist o värmechock, samt för stor kruka på mandarinen är min gissing -
Visst var de under lysrör förut ?
Stoppa ner fingret-känn efter ! Mått är omöjliga att ge - o lyft krukan när du vattnar -tung kruka -har vatten, lätt vattnas smile.gif
susan.e
Jag vet inte, men det verkar lite snålt att bara spraya på så pass stora plantor ~ behöver de kanske en rejäl rotblöta?
Dzad
Vad är en rotblöta? smile.gif

Menar du Kerstin att jag borde flytta den från fönstret? Men jag har nog nästan alla plantor där, hehe. Många mår nog riktigt bra... åtminstone de flesta med plastpåse på.
Alltså, utomhus har man ju plantor på sommaren också och i solen kan det ju vara över 30.

Men om jag inte har den i fönstret får den ju inte så mycket ljus... vill den inte ha direktljus?
kerstin z5-6
På sommaren står plantorna väl i jorden ute .. där blir det inte +30 ...
Annars sitter de i stora urnor som är svalare .. liten jordmängd + fönster är inget vidare särskilt inte för nyss omplanterade växter .. nu talar jag inte om sommarblommor som i princip utstår vad som helst ..
Rotblöta är att vattna så de dryper ur krukan ..
Det vore kanske idee att skugga krukdelen om de nu ska vara i fönster blink.gif
Plastpåse på ? sticklingar ?
Dzad
Okej, tack för tipsen.

Plastpåse har jag på många av mina växter... har bara ganska små växter frösådda från december 2004 de första.
Har massvis med hål i påsarna, men det verkar nog ändå vara så att de mår bättre med plastpåse på än utan... nåja.

CITAT
liten jordmängd + fönster är inget vidare särskilt inte för nyss omplanterade växter .. nu talar jag inte om sommarblommor som i princip utstår vad som helst ..

Båda stod nog innan jordbyte i samma fönster...
Flyttar nog gladeligen dem frånt fönstret, men om man inte har dem i direkt solljus så måste man ju ha dem t.ex. på ett bord längre in i huset... men kanske det är bättre, eller?

Trodde att de flesta hade sina växter i fönstret.
kerstin z5-6
jag har aldrig växter i fönster inte ens krukväxter LOL ...för jag har inga ...
Stora växter i stora krukor .. jo det går .. men lysrör över bord är bättre till frösådder av vilket slag de än är ....
Inga lysrör -ja då är det fönster som gäller smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon