Hej
Jag sådde Sandmalört och de har nu ca 8 bladpar, ska de toppas tro, jaq tycker att de växer väldigt långsamt, dessutom har några stycken dött de senaste dagarna, vet inte vad felet är, de har belysning och ca 18 grader, kan inte få svalare på dagarna, på nätterna ca 16 grader. Alla andra plantor mår bra.
Lena zon 4
kerstin z5-6
29-03-2005, 09:11
Sandmalört är en torrväxt -kanske har du för blött i krukorna? -sorgmyggor ?
INGA perenner ska toppas !som små-
ettåringar -Toppas en del sorter
Ja. det kanske är för fuktigt i krukorna, men inga sorgmyggor, ska försöka torka upp dem, men jag har vattnat endast då de varit riktigt torra
Lena
kerstin z5-6
29-03-2005, 18:47
och omskolade är de förstås .. Det enda jag kan trösta med att du lär väl starta avhärdning / utevistelse snart o då piggnar de säkert till
Jag tänkte flytta dem till växthuset i mitten av April, med värmefläkt på nätterna, men har aldrig sått så mycket perenner tidigare och undrar hur låg temp de tål, vad ska jag ställa fläkten på för gradantal? De är förstås omskolade för länge sedan.
Lena
kerstin z5-6
31-03-2005, 08:53
jag har mina ute nu -alla perennerna är i växthuset -Fläkten håller över +6-8 på natten -dagtid blir det förstås mkt varmare
Men mitt växthus är på 12 kvadtat ioch 8 kantigt så det är väldigt stor yta som ska värmas upp, det kan ju bli ganska kallt på nätterna ännu, hur mycket tål egentligrn perennerna nu i början, har du avdelat ett litet rum kanske?
Lena
kerstin z5-6
31-03-2005, 17:31
Nix , jag har inget annat än bubbelplastat det -10 kvm
perenner tål + 4 om så behövs o är man osäker i början gör fiberduk i dubbla lager susen ..
Undrar om jag ska våga sätta ut dem utan att bubbelplasta, det verkar så jobbigt, för det är så himla högt i tak och med alla trekanter i taket, och var får man tag i såna mängder bubelplast?
det är kanske lite varmare här än där du bor, så jag kanske ska försöka utan
MVH
Lena zon 4
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.