szirmay
Jag har alltid avskytt mina stockrosor för att de är så fula. Men förra sommaren, när jag såg ett par friska rosor förstod jag att det är något allvarligt fel på mina.

Bladen är alltid jättefula och fulla med hål. Än så länge har bara ett par blad kommit upp men de har redan hål. Vad är det som förstör dem, är det löss, eller? unsure.gif
kerstin z5-6
Stockrosrost .. ett vanligt elände som kan vara mer o mindre -har man det ,finns det och det är tyvärr inte så mycket man kan göra åt det sad.gif
Här uppe förekommer detta mycket sparsammare
szirmay
Stockrosrost, var det ja!

Tack för ditt svar, Kerstin. Jag har kollat runt lite här på odla.nu och övriga internet och läst lite så nu vet jag vad det är. Men inte blev jag gladare för det sad.gif
Margaretha
Det påstås att man ska ta bort de första bladen som kommer upp så ska det hjälpa lite i alla fall. Du kan ju prova. Sämre blir det i vart fall inte!

Jag har tagit bort alla mina stockrosor utom en svart som står för sig, för att låta jorden tillfriskna innan jag skaffar nya om några år. Kanske hjälper det. Jag hoppas! De är underbara när de är friska.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon