Full version: KNÖLAR!
limsa
Mamma är lite rolig...!
Jag och min sambo har blivit med hus och trädgård och mamma har beställt lökar och knölar till mig.
Hon är lite osäker på hur dessa ska planteras och jag vet inte heller så jag behöver hjälp av er nu!

Rabatterna är inte klara än så jag hoppas dessa kan planteras i kruka till en början. Det finns ett kallväxthus på tomten.

Blommorna är: doftlilja, klänglilja, väpnarlilja, freesia, anemon, ranunkel och harlekinblomster.

Kan jag plantera i kruka? Ska de gro inomhus eller ute? Ska knölarna planteras en och en (vissa är ju ganska små)? Finns säkert fler frågor jag inte tänkt på att ställa så kom med tips och råd hej vilt.
Tack!
/lena tongue.gif
kerstin z5-6
Alla planteras i krukor när du får dem - sen måste de avhärdas ute innan du planterar dem efter sista frostnatten -eller när dina rabatter är klara
Av de du nämner är ingen härdig på friland utan får tas upp i höst o förvaras frostfritt
Åsa, mälardalen zon 2
Väpnarliljan är mera en krukväxt jag har mina på fönsterbrädan nästan året runt (de brukar få en sommarvistelse ute på altanen), jag har ca 5 lökar i en 15cm kruka och det verkar funka bra. Klängliljan skulle nog jag se som en patioväxt, den brukar bli en ganska stor klängväxt men förkultivera den i en normalstor kruka inomhus och plantera sedan ut den i en stor kruka när det är frostfritt.

De små lökarna kan man ofta plantera flera i en kruka ex. freesian har ju ganska små lökar. De som har stora lökar kan man sätta en och en alt. kan man sätta flera i en kruka ifall man odlar i riktigt stora krukor. De sorter du har bör nog förkultiveras ifall man inte vill ha blomning sent på säsongen

Och som Kerstin påpekade dessa lök/knölväxter är inte härdiga så de måste upp i höst.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon