Aja
Det har man ju sett på TV.

Jag tänkte ha påskliljor och tulpaner som avlöser varandra.....följda av liljor och vallmo och prästkragar.

Kan jag ha så mycket i en rabatt och hur tätt kan jag plantera...jag vill ju itne ha tidvis "kala" fläckar.

Har sett att man kan plantera i äggkartong då skulle tydligen lökarna få syre också+ att man fick bra avständ mellan lökarna. Kan man ha en lök i varje hål?

Till vilka växter skall jag ha benmjöl i gropen? Har för mig att sågspån oxå anv.?
Perenner ska de också ha sådant eller?

Många frågor...
/Aja
kerstin z5-6
Du kan ha allt det du nämner. Lökarna vissnar ner o får gulnande blad som måste få sitta kvar o ge löken näring -Vill man ha allt isamma rabatt är det bra med perenner intill som döljer lökarnas bladverk
Äggkartonger förmultnar i jord inom 1 år -jag har aldrig prövat den metoden -tulpanlök kan sättas mycket tätt , liljor behöver inte heller särskilt stort utrymme -och allt går att flytta om du inte blir nöjd smile.gif
Lökar gillar benmjöl vid plantering -perennerna gödslas med, naturgödsel varje vår -då får lökarna lite näring de med smile.gif
Kajsa
När jag planterar en ny ros lägger jag en näve benmjöl i gropen, samma för klematis. Långtidsgödning under ca 2 år. Ta ca 1 msk till en stor lök och 1 dl till en ros, klematis, buske eller träd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon