virrevarv
Köpte hus förra året som hade en NÅGOT igenväxt trädgård och där många buskar, rosor och träd nog inte sett en sekatör på misnt 10 år, där ibland fyra Rhododendronbuskar.
Två av dom ser helt ok ut skulle kanske behöva tunnas lite, hur ska jag då gå till väga och när ska man göra det? De andra två har blivit fullständigt inklämda ev en massa en och tuja som visserligen vi röjde undan förra året, men dom ser ju ändå rätt sjaskiga ut. Vissa tycker att jag ska ta bort dom men det bär mig emot, jag vill ge dom en ärlig chans med gödning och bra beskärning några år först. Men hur? De är glesa, ljusgröna och har nog inte mått vidare bra, men en och annan knopp har dom ändå orkat sätta.
Vad tycker ni? Ska jag klippa ner dom helt (vågar jag det?) eller ska jag se hur dom svarar på gödningen (som dom inte fått på många år)? Och om jag ska klippa ner dom helt, ska jag göra det nu och hur mycket i så fall?

Vore tacksam för svar, det är ju så vackra buskar att jag gärna vill försöka rädda dom. Är alldeles grön på det här med trädgård men är verkligen en entusiastisk nybörjare!

Ha det bra allihopa! biggrin.gif
kristerh
Jag tycker du skall vänta med klippningen tills efter blomningen, om de nu kommer att blomma, om du inte vill vänta kan du klippa dem nu, jag skulle nog inte klippa av alla grenar på en gång, utan ta några grenar åt gången i omgångar varje år, vet inte hur de reagerar på total nedklippning wink.gif
kan du inte flytta på dem som är inklämda i tujan? rhododendron har inte så stor rotmassa speciellt inte på djupet, deras rötter går lite grundare.
Ge dem mycket vatten o rodogödsel så kommer de nog att ta sig, men det kan ta några år.
krister
fruberglund
Rododendron ska vanligtvis inte beskäras men är de väldigt risiga så kan man beskära lite. Man ska dock inte skära ner dem helt, det är inte bra. Om de inte mår bra där de står så är det inte säkert att de är planterade i rätt jord från början, gräv upp dem och fyll på med rododendronjord och sätt tillbaka dem igen eller flytta dem till annat ställe om du vill.

Rododendron har som KristerH skrev inte så stor rotmassa och rötterna växer relativt ytligt. Om du inte orkar bry dig så pass mycket, gödsla och sköt om dem, vattna ordentligt på hösten och lägg ett lager löv över för att skydda rötterna på vintern, helst bok eller eklöv.
virrevarv
Jag tror nog inte att det är något större fel vare sig på jord eller läget, bara det att dom tidigare knappt fått något ljus alls och att all en, tuja och annat snår har tagit all näring som funnits i jorden.
Jag la rätt mycket löv i höstas från plommon och björk, men kanske ska jag göra som ni tipsar om, lyfta upp buskstackaren och fylla på med rätt jord till den? Tål att tänkas på defenitivt! Tack för tipsen!! biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon