Har ett gäng gammalt tegel som jag funderar på om jag kan använda till en gång på gräsmattan mellan huset och stallet. Vi har lerjord och det blir jättetrist på vår, höst + när det regnar för allt blir bara gegga. Suck.
Tror ni på min tegelidé? Hur bär man sig åt för att krossa teglet? Hur gör man gången lättast? Behöver man gräva mycket, lägga ner sand och duk osv?
Hoppas på tips

)
Jag tror att det blir vasst med krossat tegel (oavsett om det är tegelpannor eller tegelstenar). Det fungerar att köra bil på men knappast att gå på. Man skulle kunna ha det som underlag för grus/singel.
gammelnalle
29-03-2005, 13:13
Jag vet att bönder i "ALLA TIDER" använt gamla tak (tegelpannor) som "fyll" för vägar så det borde funka även för dig.
Själv skulle jag återanvända stenarna!!!
Som kantsten,
som byggnadsmaterial.
Men de alltför skadade stenarna skulle jag gräva ner där du skall ha din gång. Som KURT riktigt påpekar kan de vara vassa, MEN degel är förhållandevis "mjukt" och kommer att "slipas" av markens rörelse. Så ner med det UNDER gångytan och nästa (och förljande) år när tjälen petar upp stenarna kommer de att vara avslipade...
tror jag iallafall
Sa ju aldrig att det var tegelpannor jag hade....
Ja, jag har också funderat på om det blir för vasst men, men... tänkte att det kunde vara ett bra och lite billigare alternativ.
Gammelnalle, hur menar du? Gräva ner under gångytan? Min idé var att gräva en liten gång och fylla den med krossat tegel. Blir där vi går dagligen mellan huset och stallet.
gammelnalle
29-03-2005, 20:01
Jag fick ett tegeltak över på stugan det la jag bland en stor hög med stenar där jag sedan fyllde med gräsklipp och diverse rense från trädgården varvat med jord. Detta höll jag på ett par år med men se till slut fick jag en stor kulle som jag fyllde med jord och har som min blomsterkulle med belysning runt om.
Om du har möjlighet att låna en cementblandare så skulle jag rekomendera att köra de krossade bitarna där. Det slipar av kanterna och får bort det vassa.
Tackar för svaren!
Ska fundera ut lösningar på "problemet"

) Idén med cementblandare var ju jättebra. Undrar hur jag ska bära mig åt för att krossa så mycket tegel bara, finns det nån sorts kross att använda tro???
peterinas
31-03-2005, 18:01
kan du inte använda ett spett att krossa dom med ? lägg upp en bunt o sen slå till . eller om det går att lägga dom i cement blandaren o sen köra på? lite ideer iaf
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.