mumsmums22
Förra sommaren fällde vi en massa tallar på vår tomt (ingen fara, vi har fortfarande många träd kvar) och det lämnar vissa ytor ganska tomma.
Nu är det speciellt en större yta som jag skulle vilja plantera/så några enkla blommor på.

Ska jag vara rak och ärlig undrar jag om det finns några frön som jag bara kan sprida ut över denna yta så får jag någon form av blommor under sommaren? Det finns så himla mkt annat jag måste göra innan jag kan lägga tid och energi på en ordentlig rabatt. Ytan har varit ganska torr och förut stod ett antal tallar där. Solen ligger på denna yta nästan hela dagen.

Jag är egentligen bara ute efter något som kan blomma och ge en fritidshustomt lite blomsterfägring, allt från 10 centimeters blommor till 90 cm....jag är öppen för förslag....och förresten, har ni förslag så berätta när ni tycker jag bör plantera/så dom.

Tacksam för all hjälp!
Sylvia
Du kanske kan kika på blomsterängblandningar för sol/tallbacke? Alltså bara blommorna, ionte nödvändigvist gräset. Säjs separat av bl.a. här:
Niittysiemen
Tyvärr bara på finska, men många här kan ju tolka om det behövs biggrin.gif

Pratensis
mumsmums22
CITAT (Sylvia @ 29-03-2005, 12:22)
Du kanske kan kika på blomsterängblandningar för sol/tallbacke? Alltså bara blommorna, ionte nödvändigvist gräset. Säjs separat av bl.a. här:
Niittysiemen
Tyvärr bara på finska, men många här kan ju tolka om det behövs  :D

Pratensis

Jag tänkte på ungefär något sådant men då måste jag ställa en nyfiken fråga från en glad amatör.

Räcker det med att bara sprida ut fröna "lite på måfå" och hoppas på resultat? Dom kommer ju vara i konkurrans med annan växtlighet och då kanske dom inte räcker till utan jag behöver förbearbeta marken?

Som du kanske förstår så verkar jag lat men det vore praktiskt om jag kunde plantera/så något enkelt i början så jag kan fokusera på byggandet i början men ändå njuta av lite blomsterprakt!

En stilla undran är om det finns någon vettig marktäckare för ändamålet?

Tacksam för alla erfarna "magiska" knep!
cala98
Vallmo?
Dzad
Mm... men måste men man inte först liksom sprida ut lite jord eller gräva upp det som redan växer där från tidigare år? Alltså, kan faktiskt fröna gro bra om det finns en massa gräs och annat som redan växer där?
Sylvia
Man kan göra det lätt för sig och rensa rundlar lite här och där och så i dom. Vallmo, blåklint etc klarar en del konkurrens, men har en bättre chans om man rensar först lite.
mumsmums22
Självklart måste jag göra någonting men om utgångsläget att jag inte vill göra något alls så kanske arbetet blir minimalt för vad man väljer.

Hur är det med "marktäckare", går det att använda någon sådan plats som jag har beskrivit ovan? Dom är väl ganska konkurrenskraftiga? unsure.gif

Finns det någon "uppsättning" lökar som skulle fungera?

Hur som helst så uppskattar jag hjälpen! Man är rätt vilse annars! blink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon