carljohan_
29-03-2005, 10:43
Jag har några fina jordnötsplantor i fönstret som håller på att blomma. Jag har försökt pollinera blommorna med en tops, men de vissnar efter bara någon dag.. Vad gör jag för fel?
Åsa, mälardalen zon 2
29-03-2005, 12:05
Jordnötsblommorna brukar bara vara i någon dag sedan brukar de vissna det är helt normalt, efter 1-2veckor så borrar sig frökapseln ner i jorden ifall den har blivit befruktad.
+Jag är osäker på om tops är så bra, du har inte skadat pistillen när du försökt pressa ner pollen i gapet (tror inte man egentligen behöver hålla på och pollinera det finns ju både ståndare och pistill inne i blomman och växten är självfertil så den borde fixa det av sig själv).
mollys_matte
02-04-2005, 16:09
jag har itne testat själv med jordnötter, men har läst lite om dem, att man typ ska pollinera med en liten pensel eller så!? Är den verkligen självfertil? För de sa att man behövde pollinera den (ska läsa i boken igen, när jag hittar den, nu blev jag osäker)
Dett är ingen svar på din fråga utan en fråga till dig! Var har du hittat jordnötsplantor, eller har du drivit upp dem själv?
CITAT (Klinta @ 07-04-2005, 11:34)
Dett är ingen svar på din fråga utan en fråga till dig! Var har du hittat jordnötsplantor, eller har du drivit upp dem själv?
köp jordnötter med skal på...(finns i zooaffärer) och plantera
fungerar utmärkt
Tusen tack!! Ska genast prova!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.