Hej!
Är det någon som har erfarenhet av att plantera pil (salix) i trädgården?
Funderar på det, vill ha både vindskydd och inramning, och helst snabbt.
Har tittat på olilka hemsidor, någon som vet något billigt ställe?
Andra tips och råd?
Börjar bli ont on tid för beställning och plantering har jag förstått, bor i zon5.
Åsa, mälardalen zon 2
29-03-2005, 11:37
Hm.... du bor lite på gränsen för de pilsorter man brukar använda ex. Salix viminalis zon 4(5). Det allra billigaste är att försöka få kontakt med någon som odlar energiskog (=Salix viminalis) och åka och skörda själv. Salixpinnarna sticks sedan ned ca 20-30cm i ogräsfri jord och sedan vattnar man rejält hela sommaren så brukar de både rota sig och grönska.
Jag är åxå lite sugen på att sätta upp ett levande staket av pil. Jag bor i zon 6 och har kollat lite på nätet.
På www.lollopil.com har dom en sort som heter Lillöpil Nord som ska vara bra i zon 6-7. En bunt med 50 skott kostar 425:- +frakt. Någon som har erfarenhet av levande staket?
Ewa smålänska höglandet
04-04-2005, 14:23
Jag har köpt från lillöpil och så här såg det ut när det precis har börjat grönska
tredje sommaren skall det bli som tätast och det är det i år
förra sommaren såg man inte igenom heller, så det växer snabbt
det är jättemysigt, jag är mycket nöjd med det

/Ewa zon 4-5
Ewa, himla roligt att se bild på denna fina skapelse!!!
Jag tror du löst många problem genom att fläta så glest - på det sättet får många sidogrenar plats att stickas in.
Hur tänker du fortsätta bygget? Genom att fläta uppåt eller att klippa?
Ewa smålänska höglandet
05-04-2005, 12:16
Jag klipper den nog, men vet inte hur och hur mycket (för jag kan inte, har ingen erfarenhet)
Jag klippte bort allt förra våren men sommaren regnade ju jämt så den blev så himla STOR
Du kanske kan ge mig lite tips, den är där mest för att gömma komposten så därför flätade jag den dubbel och gles, ville ha den lite robust
/Ewa zon 4-5
Jag har inga bra tips att ge, har sett en hel del pilstaket men tycker att de flesta buskar till sig och snarare blir häck än flätade med tiden. Jag får en känsla av att man både måste planera för alla sidogrenar som kommer, för vad man ska göra på höjden i framtiden, och att man utöver nyflätning varje år också måste beskära en hel del.
Din variant tror jag på, för du kan sticka in många nya sidogrenar i din flätning och fortsätta att få staketet att se flätat ut om du vill. Har du fått dem att skjuta fart är det ju sedan bara att klippa bort det du inte vill ha...
(Det du klipper bort kan du ju ge bort för andra som vill göra staket!)
Lägg gärna in fler bilder på hur det utvecklar sig!
Ewa smålänska höglandet
05-04-2005, 13:57
CITAT (Cilla @ 05-04-2005, 13:25)
(Det du klipper bort kan du ju ge bort för andra som vill göra staket!)

Nehe du!!
jag har kommit på en lysande idé
Jag ska fläta luktärtstorn, böntorn, pionstöd, stöd åt mig själv

så jag inte blir fast i fel ställning
/Ewa zon 4-5
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.