Full version: Sätta ligusterhäck
parloner
Hej
Jag har en stor ligusterhäck på södersidan om min trädgård (bor i Trelleborgs kommun). Nu skall jag sätta liguster på norrsidan och undrar om jag kan ta skott från min häck eller skall köpa nya plantor (10 st för 89 kr på plantskola i närheten). Har hört att man skall kunna ta skott. Men då lär jag väl inte ha nån färdig häck inom de närmaste åren...

MVH
Pär
Åsa, mälardalen zon 2
Kostar 10 plantor bara 89kr så skulle jag köpa plantor. De där barrotade häckplantorna är ofta 2-3år gamla. Sticklingar är visserligen lättrotade men du får då vänta längre på att häcken blir stor.
parloner
Finns någon steg för steg beskrivning att hitta på nätet eftersom jag aldrig gett mig in på nåt sånt här förut?

Hur djupt man skall gräva, hur tätt man skall plantera, skall man tillsätta speciell jord i botten eller ovanpå, hur mycket skall man vattna, skall man beskära plantorna mm mm...

MVH
Pär
Åsa, mälardalen zon 2
Hur man jordförbättrar beror på hur jorden ser ut för närvarande, men att gräva ett dike ca 30cm djupt och blanda den befintliga jorden med välbrunnen kompost och pås-kogödsel brukar de flesta växter gilla. Ca 3plantor per meter brukar vara lagom. Vattna ofta under första säsongen. När man klipper första gången finns det många åsikter om, men jag tycker det är bäst att klippa andra säsongen på vårvintern (när den värsta kylan är över). Då är plantorna rotade och kan snabbt komma igång när våren kommer. Vid första klippningen kan man klippa plantorna på en höjd på ungefär 20cm sedan släpper man upp plantorna ca 15-20cm i höjd per år då brukar man få en tät häck.
Big Gardener
Följ Åsas råd och glöm inte bort att etableringsbevattna. Se till att plantorna aldrig torkar eller står torrt den första säsongen, speciellt om ni planterar barrotsplantor. Dess rotsystem är väldigt litet och har svårt att försörja plantan och måste därför ha tillskott av vatten.

Det du också kan tänka på är att välja en roligare sort än vanlig liguster (Ligustrum vulgare) eller vintergrön liguster (Ligustrum vulgare 'Atrovirens'). Du kan med fördel välja Ligustrum ovalifolium (Bredbladig liguster) som har ett mycket friskare och grönare bladverk än ovan nämnda, även på vintern. Dessutom finns en dvärgsort, Ligustrum vulgare 'Lodense' (dvärgliguster) som endast blir 0,7 -1,2 meter hög och den är att föredra om man tänker sig en häck på den höjden.
Hannele
Pär, ska du ha en hel häck av sticklingar, behöver du tålamod.
Annars är liguster väldigt lätt att föröka. Jag stoppar pinnarna direkt i jorden,
speciellt på ställen där jag har en lucka i häcken.
Sommartorparn
Jag då, som vill försöka förlänga en befintlig liguster häck? Visst måste jag väl ta sticklingar för att vara säker på att den ser likadan ut hela vägen? Hur gör man? Ska skotten vara förvedade eller inte? När är bästa tiden? Jag skulle vilja sätta dom i kruka först, eftersom jag har svårt att hålla fritt från ogräs om jag bara stoppar pinnar i jorden. Är det rätt tid nu?
Hannele
CITAT (Sommartorparn @ 30-03-2005, 22:51)
Är det rätt tid nu?

Ja, jag stoppar alltid överblivna kvistar i jorden i samband med beskärning.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon