Full version: Olivträd
ifibi
Jag skulle jättegärna vilja ha ett olivträd, såg ett jättefint idag. wub.gif

Nu undrar jag om man måste ha det svalt under viloperioden eller kan man ha det inomhus i rumstemperatur?
CallEva på Öland
Hej där!
Om man måste vet jag inte, men vi har lyckats övervintra vårt, i ganska svalt temp. Det står i ett ouppvärmt men frostfritt utrymme och tycks trivas med det.
Lycka till för det är ett härligt "träd".
Tror det finns en bild på vår första oliv....

Calle från den nu äntligen gröna Ön
kristerh
Du kan ha dem i rumstemp på vintern, men du måste ge tillskottsbelysning och snåla med vattnet och lyft ut dem på sommaren.
Så gör jag och de trivs alldeles utmärkt.
krister
Eva St
Jag har mitt ute i det fria på sommaren --- och svalt ca 8 - 10 grader och extraljus och endast lite lite vatten på vintern - fungerar ypperligt bra.
Mia, zon 3
Mitt stod inomhus första 2 vintrarna, visserligen i fönster utan element under, men inte medvetet svalare än vanlig inomhustemperatur. Det kan rasa mycket blad, och det är bra om man kan ge dem en dusch i badkaret då & då.
ifibi
Nu har jag slagit till och köpt det, kunde inte hålla mig längre...

Tack så mycket för all hjälp!
Kolla vad fint det blev! wub.gif

TeliaNet
det är ju en subtropisk växt som blir stressad om den inte får vila.
om du har en källare så sätter du den där med en skrivbordslampa[med lysrör] över.
den kommer garanterat att växa bättre och klara sig bättre om den står svalt. blomning kan utebli om den blir stressad. helst 10*c, men det går i ca 15*c med.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon