Jag behöver blanda i 1/4 torv och 1/4 perlit med såjorden för vissa av mina frön. Var i två blommaffärer i närheten. Dom hade inget. Vart hittar man sånt i Sthlm? Och vad kan det kosta? Behöver väldigt små förpackningar.
Åsa, mälardalen zon 2
29-03-2005, 15:45
Weibulls citybutiken brukar ha perlit och liknande, jag har dock inte varit där i år och tittat numera köper jag färdigblandad såjord med perlit det blir billigare och man slipper andas in perliten. Torv tror jag inte du måste sätta till läs på såjorden det som säljs i butiken i påsar är ju till största delen torv. Den här såjorden köper jag (finns tyvärr bara i stora säckar): http://www.hasselforsgarden.se/gfx/bilder/...obby/s-jord.gif
Boner
29-03-2005, 16:04
Jag tänkte också på att det är konstigt att man ska blanda i torv eftersom det redan förmodligen finns i såjorden. Såjorden jag har är Ekerö så och kaktusjord. Det står ingen innehållsförteckning på påsen.
CITAT
Lägg hårdskaliga fröer i vatten, 1-2 dygn före sådd. Blanda såjord med ¼ torv och ¼ perlit, rent grus eller liknande. Sås i kall- eller varmbänk (växthus) eller i krukor/lådor inomhus. I det senare fallet bör såkärlen täckas med plast som förses med lufthål. Vatten tillförs alltid underifrån vid inomhussådd.
kerstin z5-6
29-03-2005, 16:13
ta grus i stället det går lika bra
Boner
29-03-2005, 19:57
Grus istället för torv? Hur stora korn, och vart får jag tag på det? Kan jag ta från nån sandlåda ute?
jerpan
30-03-2005, 00:36
Perlit hittar du på bl.a Plantagen, Coop Forum, Hortus Farsta jag tror att Ica Maxi har det också.
Christoffer
30-03-2005, 11:31
Annars brukar djuraffärer ha torv, fast oftast i balar.
kerstin z5-6
30-03-2005, 12:13
Grus i stället för PERLIT all såjord består av i stort sett ren torv ..
kristerh
30-03-2005, 12:15
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,29-03-2005, 16:45)
Weibulls citybutiken brukar ha perlit och liknande, jag har dock inte varit där i år
Jo, weibulls har perlite. krister
Caprice
30-03-2005, 14:09
Håller med Kerstin, använd grus istället för perlite..!
Perlite ska användas till att göra hypertufatråg...!!
Men om det ska köpas perlite, så passa på att köpa en 50-lit säck..!! Den kostar 320:- hos Weibulls, priset blir löjligt högt om man duttar med småpåsar...
Caprice
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.