Full version: grannar
hera
vid höstas flyttade vi till detta hus o jag visste att våra grannar alltid hade deras hund lös . men det är så att deras hund alltid gör sina behov
på våran gård och speciellt nu när de börjar smälta och man ser
var hon har satt sig är det inte så roligt.
vi kommer bra överens med dom men de är lite speciella och så vill man ju inte bli ovänner för en sådan sak.

Jag har två hundar själv men de är alldrig lösa och är för de mesta i hundgården.

Är de någon som har ett råd att ge eller egna erfarenheter?

sad.gif sad.gif sad.gif sad.gif sad.gif sad.gif
Fenja
De får inte ha hunden springande lös utan uppsikt, så att den rusar in på grannarnas tomt och gör i från sig. Jag skulle börja med att säga åt dem att jag inte uppskattar det och be dem hålla hunden kopplad eller under uppsikt när den är lös. Visa dem hur det ser ut på din tomt så kanske de förstår.
Om det inte hjälper så måste man ju gå vidare och kanske kontakta djurskyddet på kommunen så att de får ett åläggande, men det är väl bra om man kan undvika sådana åtgärder i det längsta för grannsämjans skull.
Mvh
Fenja
Xelma
Jag var med om samma i vårt förra hus. Grannen hade en stor samojedhane som de ibland bara släppte ut (antagligen när de inte orkade gå ut med den). Han kissade på vår ytterdörr. Vi har en tik... Jättekul när hon löpte och han kom rusande när vi var på promenad.

Jag pratade med dem men det blev aldrig bättre. De skyllde på sonen osv. De hade fått anmälan tidigare men inget hände. Tur vi flyttade.

Prata med dina grannar. För hundarnas väl borde de också ha bättre koll på dem. Varför har de annars hund om de inte bryr sig om dem? De kan ju bli överkörda om de inte håller sig på deras tomt. Annars får de väl koppla dem eller hägna in tomten.
Lars-Olof Arvids
Det finns många skäl att ha hunden kopplad eller åtminstone under uppsikt: lagar, grannsämja, andras trädgårdar och gräsmattor, andras husdjur, folk som blir skrämda (även om hunden är snäll), vilda djur om man bor naturnära... och inte minst hundarnas eget bästa om det finns trafikerade vägar i området. Jag vet inte om jag har något lagligt ansvar om t ex en annans hund följer efter när jag cyklar den dryga milen in till Stenungsund, men för hundens och grannsämjans bästa vill man ju inte att den ska komma bort. Jag ska inte upprepa allt jag har skrivit under allmänt småprat, men som sagt, ämnet är känsligt men skälen till att sköta sig många.

Olle
hera
jag vet att de som bodde här förut hade samma problem o de pratade med dom att ha deras hund kopplad med det höll inte särskild länge .
de brukar bara säga att deras hund ej är van att vara kopplad och att hon alldrig har varit de.
Och de är sånna personer som ej knappt visar sig utanför dörren så de bara släpper ut hunden så får den gå fritt o göra de t den ska ,men det blir alltid på våran gård.
Frugan i huset har sagt att till våren ska hon hjälpa mig att städa upp ,men som sagt de vet man ju hur det blir med den saken.
Tråckigt att de ska bli så när man kommer så bra överrens annars.

huh.gif huh.gif
Lars-Olof Arvids
Bor du nära naturen? Den är snart en enda stor barnkammare, och vad som då kan hända om en hund kommer lös i skogen utan uppsikt (vilket givetvis är förbjudet) vill jag inte tänka på. Varken polisen eller de djur som eventuellt drabbas frågar efter om hunden är van vid att vara kopplad eller inte. Kanske skulle det vara läge för någon slags informationskampanj om saken, som skulle ge uppmärksamhet utan att någon speciell person blev utpekad? Men det kanske inte skulle hjälpa heller.

Olle
amaira
Jag undrar om det inte går att ta hunden och överlämna den till polisen. Säger som det är och ber att få vara anonym.

Om hundägarna får hämta ut sin hund på polisstationen tillräckligt många gånger, kanske de upptäcker att det inte är så roligt längre.
Det blir dyrt också.

INGEN ska ha sin hund lösgående!!!!!!!! Minst av allt när naturen "blir en enda stor barnkammare"!

Det är inte att jävlas, det är att försöka få ordning på något som inte verkar gå att åtgärda på annat vis.
hera
jag bor på landet och ett steg från skogen.
Jag har 4st grannar som har tomterna gränsade tillvarandra o jag har såklart till de som har hunden.
Deras hund o våra kommer bra överens så ibland ser man henne vid våran hundgård,det är lite jobbigt att hon går på våran tomt utan lov.
Grannarna visslar på henne o hon springer tillbaka.
Jag har ganska stor tomt (över 2114m2), så det är jobbigt att gå o leta efter hundbajs.Plus att det känns inget roligt när jag har småbarn hon ser ju inte var hon sätter fötterna ibland ,men det ska hon ju inte behöva heller för det är ju våran tomt eller?

Det är jobbigt att alla människor inte är lika . sad.gif sad.gif
hera
o visst är de förbjudet att ha hunden lös mellan mars augusti?
Lars-Olof Arvids
Jaktlagen 6§:
"Under tiden den 1 mars - den 20 augusti skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att löpa lösa i marker där det finns vilt. Under den övriga tiden av året skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att driva eller förfölja vilt, när de inte används vid jakt.
Regeringen får meddela föreskrifter som avviker från första stycket. Om det behövs till skydd för viltet får sådana föreskrifter innebära att hund skall hållas kopplad".

Olle
åsgård
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 01-04-2005, 10:43)
Jaktlagen 6§:
"Under tiden den 1 mars - den 20 augusti skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att löpa lösa i marker där det finns vilt. Under den övriga tiden av året skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att driva eller förfölja vilt, när de inte används vid jakt.
Regeringen får meddela föreskrifter som avviker från första stycket. Om det behövs till skydd för viltet får sådana föreskrifter innebära att hund skall hållas kopplad".

Olle

Det är riktigt vad Olle skriver, i tillägg så finns det lokala föreskrifter i stadsplanerade områden. Dessa hittar du hos polisen, Miljö och hälsoskydd, på nätet m.m
Generellt kan sägas att hundar SKALL gå i band inom offentliga platser och hos oss innebär det koppeltvång i stort sett i hela kommunen.

Det är hundägarens ansvar att hunden är kopplad, oberoende om han/hon delegerar ut rastandet. Innebär det obehag så tycker jag det är naturligt att man påpekar detta för ansvarig myndighet, som då tar kontakt med vederbörande.

Tänk på att allt som hunden orsakar lösspringande är ägaren skadeståndskyldig för. Inklusive att plocka bort skiten efter den.
Lös, ja, på egen tomt med stängsel!
MVH/Kenneth
Lars-Olof Arvids
Läs gärna avsnittet om hundar på http://www.naturvardsverket.se/allemansratten/
Där står en del intressant, bl a att naturvårdsverket tolkar jaktlagens formulering "hindras från att löpa lösa i marker där det finns vilt" som att hundarna måste hållas i koppel. Argumentet "det står inte kopplad i lagen" faller därmed platt till marken.

Olle
Betti Bo
Förstår att det är jobbigt! Hade det varit jag som hade problem med grannens hund hade jag satt upp staket, hade inte orkat tjafsa... Våra grannars ungar (människobarn alltså) kissar i vår trädgård huh.gif mitt på gräsmattan!
Vi har egna hundar som är lösa på vår tomt som är inhägnad. På somrarna när ungarna är ute mycket så tycker dom att det är väldigt kul att stå å skrika åt våra hundar mad.gif som så klart börjar skälla. Under några veckor visslade dom stup i ett i en sån där hundvisselpipa som gjorde hundarna helt tokiga så vi var tvugna att ha dom inne hela dagarna... inte kul alls.
zaaritha
Vi har Tessi lös! Vi har stora marker runt gården o hon vet--FAKTISKT--
var gränserna är! Hon skäller på rävar, grävlingar o mårdar--men jagar dem inte...
Det går en hel del folk över våra marker m hundar--men då stannar
Tessi vid trädgårdsgränsen o skäller! Och--det tycker jag att hon har rätt till--det är ju hennes revir!
hera
Jag det är självklart tycker jag oxå .
Som våran ena hund hon är lös ibland men då är hon alltid på våran gård.

Men det är synd att alla inte är som vi andra och tar ansvar för våra djur,och ta upp avföring om detråkar bajsa på någon annans gård.
Och jag bryr mig ej om de har hund bajs på sin gård huvud saken att de ej blir på min.

sad.gif sad.gif sad.gif sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon