Full version: Litchi
Alexandra
Petade ner en litchikärna i en kruka för nån vecka sedan - och nu har den grott! Hur ska jag hantera den lilla plantan och hur ser lichi ut egentligen - är det ett litchiträd eller en buske? blink.gif Jag är tacksam för råd ...
abborrmaster
som vilken SKITSNYGG krukväxt som helst ohmy.gif ?

/Simon
Alexandra
Ha ha!
joli
haloj... jag har en ny planta som har tre blad... den e lite ovanlig... då den e rödgrön. Helt nytt för mig så jag tycker det e skitspännande....
abborrmaster
Tre blad? Min började med två eller fyra hjärtblad som först såg ut some grenar men sen vikte ut sej..
Först var bladen röda, sen lite lila nyans i det röda och lite ljusare mot mitten, sedan blev det rosa o nu börjar de närma sig en mjuk beige färg!!!

Nr två som e på väg upp har dock helt grön stam, nr ono hade röd stam men börjar få lite grönt på den!!

Hur stor e din joli?

/Simon
joli
CITAT (abborrmaster @ 15-03-2003, 18:06)
Tre blad? Min började med två eller fyra hjärtblad som först såg ut some grenar men sen vikte ut sej..
Först var bladen röda, sen lite lila nyans i det röda och lite ljusare mot mitten, sedan blev det rosa o nu börjar de närma sig en mjuk beige färg!!!

Nr två som e på väg upp har dock helt grön stam, nr ono hade röd stam men börjar få lite grönt på den!!

Hur stor e din joli?

/Simon

Hej simon... den e lite längre än en decimeter... jag tror din e lite äldre än min. Jag väntar med spänning på de senare stadierna....

Synd att man inte kan spola fram tiden... smile.gif
abborrmaster
decimeter?`Låter som min... Och bladen e lika långa som stjälken wub.gif
joli
nejdå... mina blad e bara 2 cm...
abborrmaster
hehehe.... min e mycke coolare tongue.gif
abborrmaster
Kolla på VÄXTAKRYL i mitt fotoa´lbum finns en bild på hur den var när den var i det röda stadiet!
joli
jag vågar inte gödsla än, tror det e för tidigt... men vänta tills jag kommis igång... då e jag ifatt.... sleep.gif
abborrmaster
gödsla brukar ja ggöra när det blommar... unsure.gif samtliga växter!

fel eller?
joli
Det gör man från vår till höst simon...

dvs om jag inte är helt borta...!!! smile.gif
joli
CITAT (abborrmaster @ 16-03-2003, 13:32)
Kolla på VÄXTAKRYL i mitt fotoa´lbum finns en bild på hur den var när den var i det röda stadiet!

rolig bild... charmig... snyggt simon!!
Anders zon III
CITAT (Alexandra @ 14-03-2003, 20:02)
Hur ska jag hantera den lilla plantan och hur ser lichi ut egentligen / Jag är tacksam för råd ...

Dragfritt, fuktigt men inte vått, ej direkt stark sol...
abborrmaster
CITAT (joli @ 17-03-2003, 23:49)
CITAT (abborrmaster @ 16-03-2003, 13:32)

rolig bild... charmig... snyggt simon!!

man bockar o tackar biggrin.gif

/Simon
joli
Min stora litchi ser inte riktigt likadan ut... men min yngre börjar likna den...

vi får väl se... jag kanske får en lika charmig som din rolleyes.gif
abborrmaster
från de beiga stadiet har den nu fått en väldigt ovanlig grön färg ohmy.gif ohmy.gif !!! beigegrönvit...

/Simon
joli
mysko... får väl se om mina också blir så....
Tyr
Har aldrig odlat litchi men ska göra så så fort jag hittar dom i butik.

Det tycks vara en växt som så många andra tropiska man inte ska ha allt för stora förhoppningar på blom och frukt men som dock blir ganska dekorativ att ha som krukväxt!

Ser det ut ungefär så här i groningsstadiet?

abborrmaster
precis exsakt så!
joli
har du plåtat mina plantor?

Identiskt...
Andreas1974
Hej!

Jag har också en litchi i mitt fotoalbum. Blev mycket glatt överraskad när den hade grott. Jag var just i färd med att rensa ur krukan för att använda den till annat när jag såg att grodden var på väg.
(Fotot på en några veckor gammal Litchi ligger under "intressanta växter" i mitt album.)

Jag trodde inte att man skulle kunna ha dem som krukväxter. Vill minnas att jag läste att de var mycket krävande och oftast vissnade ned efter en tid. Kan någon dementera detta, och ge ett glatt besked om att man visst kan ha litchier som krukväxter, d.v.s. att de klarar flera år inomhus i kruka i ett svenskt hus?

M.v.h. Andreas
Angel_Q
Jag försökte, men alla mina dog inom kort. Bara sådär. Men gav bort en till killens mor & den lever, men bladen har blivit lite bruna längst ut.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon