Netten
Har frossat bland fuchsia sticklingar och blev bland annat med en sort som heter Dutch Perle vilken skall stammas upp men hur går man till väga?

Låter man den ränna upp till den höjd man vill ha den och sen toppar? blink.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Japp det är så du gör, du låter bara skottet växa och binder upp det vid en blompinne och toppar på önskad höjd.
Kajsa
Jo, man kan ha ett litet bordsträd på 30-40 cm och upp till 1 m om man vill eller mer. Nyp bort skotten längs stammen men småblad kan sitta kvar, när man fått sin höjd börjar man släppa fram skott som ska bilda kronan, och dom toppas i sin tur, så kronan blir tät. Ha ett kraftigt pinnstöd hela tiden, den ska inte blomma första sommaren. Och första vintern sköts den som en vanlig krukväxt, ljust utan vila. Det tar 2-3 år att få till trädet, plantera om den om det blir trångt för rötterna, för små krukor kan den välta i blåsten. Lycka till biggrin.gif
Netten
Tack för råden. biggrin.gif Ska bli spännande att se utvecklingen, kanske har jag tagit mig vatten över huvudet eftersom jag aldrig tidigare ägt en Fuchsia huh.gif
Mia, zon 3
Kom som sagt ihåg en STARK stödpinne till stamfuchsior! Den skall gå ända upp i toppen, så man kan förankra kronan också, inte bara stammen. Det är SÅ ledsamt när de bryts av....
Annars är lucker jord det viktigaste tycker jag - när du planterar om - tryck inte till jorden alls, bara skaka lite på krukan. Då blir det lagom.
kristerh
CITAT (Kajsa @ 29-03-2005, 19:49)
den ska inte blomma första sommaren. Och första vintern sköts den som en vanlig krukväxt, ljust utan vila. Det tar 2-3 år att få till trädet, plantera om den om det blir trångt för rötterna, för små krukor kan den välta i blåsten. Lycka till biggrin.gif

varför ska den inte blomma första sommaren? mina gör det och de är jättefina, dessutom ger jag dem vintervila som alla andra fuchsior, däremot har jag inte lyckats att förvara dem inne som vanliga krukväxter wink.gif
hur lyckas du med det?
krister
Kajsa
Bara förvedade ( bruna ) plantor kan övervintras mörkt, svalt och "sova " det hinner inte både stam och krona bli över första sommaren, där är man ju rädd om alla grenar, även de gröna. Har haft mina på golvet i vardagsrummet första vintern, vid ett stort fönster där jag har lite svalare, men det är aldrig enkelt övervintra stamträd. Fleråriga har dött i mitt garage med mörker och + 5 grader.

Om man nyper bort knoppanlagen första sommaren går all kraft till tillväxten av fuchsiaträdet istället.
Kajsa
Netten
Fick just nu i brevlådan "Allers Trädgård " som har fuchsiaspecial. Vilket vackert stamträd det finns på bild, Celia Smedley. ( Måste köpa ett skott av den sorten) Här finns många goda råd i tidningen.
Mia, zon 3
Har man möjlighet att övervintra fuchsiorna svalt och ljust är det bäst. Mina har blommat hela vintern på glasverandan, och då spelar det ju ingen roll om de har hunnit bli förvedade eller inte. Det är annars lite knepigt med unga plantor, eftersom man ska akta sig för att ta i för mycket med krukstorleken (rötterna måste hinna ta jorden "i besittning", annars blir den förstörd), samtidigt som det är mycket svårare att övervintra småkrukor mörkt. Man kan alltid gardera sig genom att ta sticklingar på sensommaren/hösten, och sätta under kupa eller plastpåse. De brukar klara sig inomhus, så har man reserver om moderplantan bestämmer sig för att ge upp.
kristerh
CITAT (Kajsa @ 30-03-2005, 14:19)
Bara förvedade ( bruna ) plantor kan övervintras mörkt, svalt och "sova " det hinner inte både stam och krona bli över första sommaren, där är man ju rädd om alla grenar, även de gröna.

jag tycker nog att mina har hunnit bli vedartade första sommaren, ja inte alla förståss men de flesta wink.gif inte alla grenar förståss men stammen och en hel del grenar. Men jag startar med dem (sticklingarna) i jan/feb förståss. wink.gif
krister
Åsa, mälardalen zon 2
Min Celia Smedley som jag stammat upp hann också bli förvedad första säsongen och jag startade i mars-april med min stickling. Fast det är ju såklart, Celia är ju en väldigt snabbväxande + kraftigväxande sort. Jag har toppat min Celia på 1,2m höjd.
Netten
Kajsa - tack för tipset! Ska genast bege mig till affären och kika efter tidningen. biggrin.gif
AgnesC
Jag övervintrar en del av mina fuchsior på glasveranda, både stam-o vanliga. Där trivs de jättebra o brukar blomma oxå, problemet kommer nu, då det trots att jag drar ned jalusier mot solen ändå blir väldigt varmt o blommorna börjar "stressväxa", får även mycket lätt ohyra. Tycker istället att det går bättre i det utrymme där det bara finns ett pyttelitet fönster, men där jag i stället har ett gäng lysrör som hänger relativt lågt. Där bor även övervintrande jätteverbenor, blåsalvior, margueriter, helichryssum mm. som så här års är stora o fina o skjuter massor med skott. Från början hade jag inget tillskottsljus, började med det en höst då det inte blev tillräckligt kallt i rummet pga milt väder, märkte då en enorm skillnad i överlevnad på alla växterna. Annars vad gäller stamfuchsior har jag gjort misstaget att låta en del få för hög stam, de blir så vindkänsliga tex. Tycker nog oxå att Celia Smedley är en av absoluta favoriterna.
Kajsa
Ett inglasat uterum hade varit bra till många växter, antar att man kan skugga glasväggarna på våren. men det kanske blir varmt ändå. Har mina i garaget, har tyckt att dom gamla fuchsiasorterna klarar sig längre, så i år har jag bara beställt gamla sorter, måste få testa det några år. Chanserna ökar för varje år fuchsian lever den blir vedartad och grov. Men jag sätter ut alla fuchsior så snabbt det bara går med dubbel fiberväv, in i värmen så dör dom, så har jag tagit död på många. Det är ingen enkel växt.
titti49zon6
Idag har jag plockat fram mina fuchsior från matkällaren där
dom stått mörkt och ganska torrt hela vintern-duschar dom några gånger under vintern,dom stora får även en liten skvätt vatten ca 1 ggr/mån smile.gif
Några av dom som står i småkrukor ser torra ut men kanske dom kommer när jag tagit fram dom i ljuset-dom flesta har dock börjat skjuta små skott i det svala mörkret biggrin.gif
Jag har 4 stammfuchsior som jag har haft i 4 år och dom klarar sig bra i mörkret, det är Becon Rose och Becon (jag tror att det stavas så)
Lycka till med din
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon