Full version: Lättsamma växter?!
Nybörjaren
Finns det några roliga och lättsamma ätbara växter som man kan driva upp i kruka å sen sätta ut i trädgården?
ska bygga en liten uteträdgård med staket runt...
cic
Jag är också (typ)nybörjare, men.. Krasse är både vackert och ätbart. För att inte tala om alla möjliga sortes kryddor!
Maggan H
Smultronspenat, man kan äta både bladen och bären! Gurkört, ätbara vackra små blommor att dekorera tex salladen med. Man kan även här käka bladen. Plus alla vackra kryddväxter, temynta tex. Det finns massor att välja bland.
Evin
Jag har en bok som heter "Blommor och mat , bak och dryck" av Kathy Brown utgiven av B. Wahlströms.
Förutom recept ger den även tips på vad för blommor man kan äta och lämpligt användingsområde.
Fredi
Om det är i skyddat, varmt läge kanske en busktomat kan passa?
noora
Ätliga blommor som jag har förgrott inomhus och odlat på balkongen (men går lika bra att odla på friland) är bl.a. slingerkrasse, kryddtagetes ("lemon gem" heter sorten jag har haft), ringblomma, gurkört, ätlig krysantemum (shinguku) och rosenböna (blomsterböna). Alla dessa är ganska lättskötta. På vissa brukar det stå att de sås direkt på friland, men det har jag struntat i och sått dem inomhus i alla fall smile.gif

Om du är ute efter grönsaker kan du prova t.ex. ärtor, bönor, sallat (men den ska kanske inte försås inomhus i kruka?), rucola (även blommorna är ätliga!), kål av olika slag och kryddväxter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon