Full version: Trädgårdskompost
Björkmyran
Som ganska nybliven husägare tillåter jag mig att ställa lite dumma frågor rolleyes.gif Vi har två "gallerlådor" så jag antar att komposten ligger i två år då innan man använder den? Jag vill använda jorden till rabatterna/växthuset. Vad slänger ni i trädgårdskomposten?
Åsa, mälardalen zon 2
Tyckte gallerkomposten jag hade var värdelös, efter3- 5år tyckte jag inget hade komposterats tror det vart för luftigt och komposten torkade ut för snabbt så det vart aldrig någon kompostering, för att en kompost ska funka ska den ju vara fuktig hela tiden. Nu har jag en grön plastkompost, den gamla gallerkomposten har jag gjort om till kompostsåll och botten till den nya komposten. I den gröna komposten slänger jag grönsaksrester, kaffesump, äggskal, växtrester, (gräsklippet lägger jag i rabatterna och runt grönsakerna), frukt och grönsaksrester mm. Man måste blanda en massa olika sorters material för att en kompost ska fungera + inte lägga på för tjocka lager av bara en sak.
Björkmyran
Hm, det var tänkvärt .. funderar på om man kan ge gubben ett projekt till unsure.gif att bygga kompostlådor. I höstas byggde han ett mindre växthus och nu har jag önskat mig två upphöjda lådor utanför rolleyes.gif. När du skriver växtrester, är det typ vissnade blommor från rabatterna?, för "ogräs" slänger man inte där va ? sleep.gif ja se nybörjare laugh.gif .
kristerh
jag har oxså en sån där grön kompostlåda, däri lägger jag alla grönsaksrester, kaffe, tesump, gamla snittblommor gräsklipp och rester från trädgården som jag klipper i bitar, jag vattnar den oxså eftersom den har lock, däremot lägger jag ut det mesta i rabatterna redan året efter, det förmultnar snabbt om man inte har för grova saker i den
krister
guns
Jag har en gallerkompost som jag har lagt in skivor i så det blir som en låda. Det funkade inte för mej heller med bara galler. Jag brukar förutom frukt och grönt slänga i ogräs som ej har gått i blom. Flerårigt ogräs med rötter kan man inte heller slänga i den. Jag brukar sedan täcka det jag lägger i med löv för att inte få in rådjuren i trädgården (jag får in dem i varje fall, men jag vill inte mata dem). Sedan dressar jag med lite hönsgödsel för att sätta fart på det hela.
tomba
Fleråriga rot och fröogräs lägger jag i svarta plastsäckar, vattnar, tillsätter daggmask eller kompostmask och efter 2 år är rötterna döda, fröna likaså,
och ny mull för trädgården är klar att användas. Lycka till smile.gif
Tjosan
Jag byggde min första kompost förra helgen. en 1x1 m trälåda klätt med nät under och på sidorna. Jag la in en kärra hästskit blandat med kutterspån och massa matrester som jag sparat inne i mitt växthus under vintern i väntan på komposten...
Det satte fart direkt, efter dag 3 var det rejäl fart i hela lådan.
Jag har även lagt i lite jord från olika ställen för att få in mer bakteriekulturer.
jag lägger i allt.. även kött.. men den lägger jag djupt in så mössen inte lockas.. vi får se hur det kommer gå.
Ska snart lägga in hundskiten som finns på gården som dykt upp nu när snön försvunnit. gamla växter åker givetvis in med.. allt som går som sagt smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon