Medusan75
29-03-2005, 20:47
Jag har en phaelenopsis som jag har köpt när den hade blommat klart för en spotstyver (50 kr). Allt jag kunde se då var att det såg ut att vara 2-3 (troligen 2) blomstänglar.
Nu börjar det växa ut nya. Eller tror jag. Det är nu min fråga kommer. Hur ser jag skillnad på om det är blomstänglar som kommer eller om det är nya rötter? Den har lite dåliga rötter så den skulle ju behöva lite nya. Men det är inte bara 1 eller 2 stänglar som är på gång, utan hela 6 stycken!!!
Från början var jag pangsäker på att det var en blomstängel som kom, men nu känns det bara för mycket. De är så små än. Den längst är bara runt 1 cm och den korstaste har precis tittat fram.
Så hur ser det ut när nya rötter växer fram? Dessa är alltid gröna och aldrig silvervita som rötterna är när de är törstiga.
Nån som vet?
maimiti
30-03-2005, 11:42
Nu är jag ingen orkidéexpert, men efter att ha observerat mina egna har jag kommit fram till följande, att nya stänglar kommer antingen på gamla stänglar (fast vid någon skarv där det suttit blommor) eller från nya bladveck. Har aldrig sett en Phalaenopsis bilda nya blomstänglar från jordnivå.
Usch! Stavar ju som en kratta.
kristerh
30-03-2005, 12:13
Det låter som om det är nya rötter på g, blomstänglarna brukar komma vid 1:a eller 2:a bladet, kan komma högre upp oxså men aldrig som maimiti skriver vid jordytan. De nya rötterna är mörkgröna o aningens spetsiga medans blomstänglarna är lite rundare, men det är som sagt lite svårt att se när de är väldigt små, när rötterna vuxit lite mer ser man att de är gröna längst ut medans de får lite grå färg längre in mot stammen.
Blomstänglarna söker sig uppåt/utåt medans rötterna oftast söker sig nedåt.
krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.