Full version: Hoya Bella
AvalonC

Min hoya har äntligen börjat att visa sin växtkraft och den trivs för den klättrar jättefort.

Min fråga gäller det ensamma "spröt" som skuter upp i toppen, den har blivit dubbel så lång nu, men det är ändå inga blad på den, bara små indikationer på att det ska bli blad.

Ska man klippa av den för att blomman ska buska till sig, det är ju en slingerväxt.... Eller ska man bara vänta och se vad som händer i framtiden???

wolkenkrabber
jag tycker att det ser ut som en Hoya Carnosa, hoya bella är hängande o har små blad parvis, låt den klättra i en spalje eller i en båge runt runt runt, vet inte om den tål hård klippning dock, eller hur bra den e på att förgrena sig, jag klipper inte mina
Mia, zon 3
Du ska inte klippa den, det blir blad/blommor framöver. Det är ju en slingerväxt, så den blir inte så vidare "buskig". Låt den hänga eller klänga, det passar den bäst.
AvalonC
Ja, hoya bella är mindre, men när jag köpte den så var det meningen att jag skulle få hoya bella... men vi får väl se vad det blir...

ska fixa en båge till henne....
Ewa L
Jag vågar sätta en hundring på att det inte är Hoya Bella. Håller däremot med om Carnosa. tongue.gif

Min Carnosa (m.fl. Hoyor) skjuter också sådana spjut. Ett tag därefter kommer bladen.
Ina
Jag är beredd att satsa betydligt mer än en hundring på att det inte är en bella... Vad säga om min bil och mitt hus? wink.gif Hehe...
OM du har köpt den som bella har du blivit blåst, Avalon... Det är inte en bella. Jag har båda sorterna och kan fixa foton så det går att jämföra. Eller så får du ta en promenad hit och kika! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon