När är det bäst att så perenner? Akleja (Nora Barlow), Bukettlök, Violkungsljus, Rosenvial, Klematis ( Integrifolia) är de jag ska så. Hur ska de små plantorna sedan tas om hand, hur länge måste jag ha dem inomhus (ont om plats!!!), jag har ett litet pytteväxthus mot husväggen när kan de flyttas dit, när kan de planteras ut där de ska växa sedan.
Nybörjare och feg - ingen bra kombination!
Tack/ Lotta
Rosenvial & Violkungsljus vet jag att du kan så inne nu.

De planterar du om när de börjar växa ur krukan, & avhärdar i april/maj/juni för permanent utplantering.
Akleja, klematis & bukettlök behöver i regel en kylperiod innan de gror (men untantagen är många) & kan ta både ett & två år innan de gror. Jag föredrar höstsådd eller vintersådd, när det gäller de här arterna...
Katti med torpet
17-03-2003, 08:40
Ang perenner som kräver kylperiod.
Jag fick inte tid att så somliga av minna perennfrön förrän nu i helgen. Nu böjrar det ju bli tämligen varmt ute så jag vågade inte chansa på att utetempen skulle vara tillräkligt låg för den stratifiering som somliga av dem kräver.
Istället tänkte jag för första gången prova den kylskåpsmetod som beskrivs bl.a. av STA sthlm.
Dvs jag lägger fröna i ett kaffefilter (ett kaffefilter per sort) och genomfuktar det. Kaffefiltren lägger jag i en plastpåse och den får sen ligga i rumstemperatur upp till två veckor för att fröna skall ta åt sig fukt och de som ev är värmegroende hinner gro. De som gror stoppar jag genast ner i en kruka, resten åker in i kylskåpet i 4-6 veckor. Därefter åker de ut i rumsvärmen igen. Skulle de fortfarande inte gro blir det en ny vända i kylen. Obs, kolla ofta så du ser om det är något som gror, isåfall skall de genast ner i jorden.
Tänkt dock på att det blir mörkt för fröna, är de ljusgroende måste man nog hitta på något annat...
Som sagt, jag har aldrig testat detta tidigare men det verkar väldigt smidigt, tar ju ingen plats...
Helen i Piteå Zon 5
18-03-2003, 20:06
Klematis integrifolia går att fröså inomhus, jag sådde fröna i mitten av feb, och mina plantor blev jättefina.( det var i fjol) plantorna blommade oxå samma sommar. Även Rosenvival kan du fröså inomhus./Helen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.