Full version: En hög häck
Jan af Lisö
Skulle behöva lite tips för en hög häck som skall löpa mellan infartsvägen på min sommarstugetomt och trädgården. Idag växer där någon sorts tall, men dessa förstörs varje vintern av snö och kyla så att grenarna lägger sig åt sidan och måste klippas av för att inte inkräkta på infartsvägen. Pga all grenavsågning så har häcken blivit ful och dess nedre delar vind- och insynsskyddar inte längre.

Önskemål:
- Häckens längd skall vara ca 13 meter
- Bredden skall inte vara större än ca 2 meter
- Den skall även fungera som vinskydd för trädgården, dvs borde växa inom ett par år till minst fyra meters höjd, gärna högre
- Den skall fungera som insynsskydd
- Den skall vara vacker att titta på
- Skall klara av minst zon II, gärna högre
- Skall klara av Stockholms klimat, dvs fuktiga vintrar
- Skall kräva minimal skötsel, dvs alla häckar som måste klippas årligen faller bort
- Skall överleva bland rådjur, harar, grävlingar och älgar
- Skall inte kosta en förmögenhet (OK, uppemot ca 3000:- kan jag tänka mig att betala)
- Den finns på Norra sidan av trädgården, så skuggan är inget problem

Det var många önskemål det. Själv hade jag funderat på vanliga granar, planterade med ca en meters lucka, men det finns kanske bättre alternativ ??
KURT
Granhäckar som inte klipps blir ju inte så fina och framför allt inte speciallt täta. Jag tycker alltid att lövfällande växter ger mera variation, men skall man ha något så högt och smalt och som inte skall klippas så blir det ju lite svårt. Poppel kanske, den växer i alla fall fort.
Ann i Göteborg
Hej

Hur högt kan du tänka dig?

Det jag kan komma på som uppfyller alla dina krav är någon sort av häggmispel, hassel, bondsyren eller vanlig rönn. dock lär ju bredden bli lite mer än två meter på fyra meters höjd - men där kanske lite bredare är ok?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon