Full version: Valnöt
parloner
Jag har ett valnötsträd 1,5 meter från huset. Det växer så det knakar (bor utanför Trelleborg) och jag börjar bli orolig för dels rotsystemet och dels grenar som växer in mot huset. Trädet skulle naturligtvis inte satts så nära huset men det stod där när jag flyttade in. Jag vill inte gärna ta bort det för det är ett underbart träd. Förra säsongen blev det för första gången en valnöt (trädet är ca 7 år gammalt).

Jag har tagit bort en del grenar som växer in mot huset. Tog bort dom nära stammen så att de inte skulle slå sidoskott. Nu är det ju inte så snyggt att hålla på att ta bort alltför mycket på en å samma sida.

Är det nån fara för huset med tanke på rotsystemet (har ingen källare)? Hur klarar sig valnöt i hård vind? Risk för grenar som går av och faller på taket?

Man kanske rent av skall flytta trädet?

huh.gif
Hannele
Får du vänta med att beskära till hösten, valnöt blöder.
Jag skulle korta ner några grenar, om de är i vägen.
Grönblomman
Hej! Det beror helt på vad för grund du har, när det gäller rotsytemet. Vad jag vet så kan det på äldre hus bildas fukt i grunden av rötter och jord som väller in. Vi planterar ingenting mot väggen, utan att ha först grävt ner plast eller liknande som skyddar.
Ett tips kanske kan vara att göra på samma sätt som när du ska odla perenner under ett stort träd som tex. tall, då du gör underjordiska anvgränsningar mellan rötterna och, tja rötterna smile.gif

Jag vet inte mycket om detta, men man borde väll kunna gräva ner exempelvis en plast eller plåt mot huset, så rötterna inte tar sig dit.
Big Gardener
Huruvida ditt träd kommer att störa husgrunden, ledningar eller liknande är svårt att säga, men beror helt och hållet på trädets tillgång på vatten. Trädrötter växer ju inte in i grunder för att jävlas utan helt enkelt för att de saknar tillgång på vatten i marken. Dessutom är det viktigt att poängtera att det handlar nästan uteslutande om i allmänhet 10 trädsläkten och i synnerhet 2 trädsläkten som har speciellt aggressiv rottillväxt och som ofta växer in i husgrunder, och det är Pil (Salix) samt Poppel (Populus). Valnöt hör inte till dessa släkten.

Det behöver inte vara så att rötterna växer in i grunden utan helt enkelt för att trädet drar så mycket vatten från den omkringliggande jorden att husgrunden "sätter" sig och spricker på grund av markens rörelser från snustorrt till dyblött.

Att plantera ett valnötsträd, som har en slutstorlek på 6-10 meter på höjden och 6-8 meter på bredden, 1,5 meter från husväggen är i mitt tycke helt vansinnigt och leder endast till att man återkommande måste beskära trädet. Beskärning ska i princip inte behöva göras utom enstaka ingrepp och att försöka forma en valnöt att stå 1,5 meter från en husvägg är ett nästinintill omöjligt uppdrag om man vill ha ett friskt, välutvecklat och vackert träd. Min rekommendation är att flytta det. Det är oftast fullt möjligt, även om det kräver en del arbete. Sök på "trädflyttning" i forumet så får du bra svar på hur du ska gå tillväga.

När det gäller att avgränsa rötter med hjälp av plåt eller plast är min erfarenhet att det nästan alltid är gjort förjäves. Rötter från ovanstående tio släkten hittar alltid en väg förbi dessa "skydd" vare sig det är plast , betong eller plåt. Övriga trädslag finns det oftast ingen anledning att göra så eftersom dessa söker andra vägar än in i husgrundet och liknande. Att lägga plast, plåt eller liknande kan dessutom motverka den effekt man önskar, nämligen att vatten kondenserar kring plåt, betong eller plast och rötterna tar tillvara på denna fukten och "lyfter" det mekaniska skyddet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon