mulle
Finns det någon som har koll på det kommersiella trädgårdsutbudet på Madeira?
Jag ska dit om några veckor.
Mulle
Inger GMT
Hej.
I saluhallen i Funchal finns både fröer och blommor.
Jag åkte med Fritidsresor och via dem kunde man beställa både blommor och lökar att ta hem.
På min hemsida finns en bra länk till Madeira.
Du kommer säkert att hitta mycket vackert att se. Ett tips är Blandys Garden.
Trevlig resa, hälsningar Inger

GMT trädgård
Caprice
Ang saluhallen...
Du måste passa på att köpa med dej strelitzia, papegojgblomma, hem...!!
De kostar bara 10:-st.. och går att ta som handbagage..
Jag köpte en bukett med 30 stycken.. biggrin.gif
Men köp själv, annars tar resebyrån betalt för att beställa...
Det blir nästan dubbelt så dyrt..

Fö så säljs det ganska mycket fröer, knölar och plantor i saluhallen..

Passa på att åka linbanan och gå en levadatur..!

Rekommenderar även att besöka Nunnornas Dal...

Caprice
Sylvia
Och så får man ju inte missa Orkidehuset! Finns massor att köpa.
Ligger f.ö. bredvid en papagojapark ägd av svenskar.
mulle
Jag måste erkänna....Det är tredje gången jag åker till Madeira...... rolleyes.gif
Första gången bilade vi runt, andra gången blev det levador och levador och levador...
Det var i januari och jag retade mig till vansinne på att jag inte kunde ta alla fina små Astrantia, Agave, Vinca etc. -plantor med mig hem. De växer ju vilt överallt i bergen! (En hel massa frön blev det i stället då!)
Nu ska jag ha både kniv och påsar med i ryggsäcken!!!! biggrin.gif
Och för första gången är vi två veckor och dessutom i ett centralt hotell, nära saluhallen, som har kokmöjligheter. Jag ser såå fram emot att springa över till hallen och handla bläckfisk och färsk tonfisk...
Trädgårdarna kring Funchal har jag sett men Orkidéhuset var ett nytt och bra tips, det har jag missat hittills!
Och någonstans på ön måste det ju finnas plantskolor - via nätet hittar jag bara blomsterförsäljare. Den lokala turistbyrån eller receptionen på hotellet vet säkert!
Det är en förtrollande ö som jag misstänker att kommer att leva med mig under hela resten av mitt liv. rolleyes.gif
Tack för att ni svarade!
Mulle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon