Näcken
Hej länge sen jag kika in här men nu är det dax att ta tag i trädgården efter en vinters vila.

Var en tur till Weibulls i Lund och köpte lökar, glamini, gladiolus och ranunkel. Det höl på att bli mer kanske tar en tur till dit.......

De ligger nu i garaget, men ska de förgro isåfall hur? Eller räcker det med direktplantering (hade varit enklast). Jag ska ha dem utmed en söderfasad där det inte varit tjäle på hela vintern då jag bor i skåne zon 1 och har sandgjord.

Nu ska jag ta en tur och jaga ogräset som växt mest hela vinter.....
Fenja
Gladiolusen kan du förgro om du vill ha tidigare blomning, men det funkar att sätta den direkt också. De andra känner jag inte till, men det står väl på förpackningarna om de behöver förgros?
Mvh
Fenja
Näcken
Glamini är en form av små gladioler så kanske det borde gå att även plantera dem direkt ute? När kan jag plantera dem?

Det står tyvärr ingenting på någon av påsarna om förg´roning m.m. och jag glömde fråga i affåren. Kanske får gå förbi där en dag.
Fenja
Glamini, då lärde jag mig något nytt, då kan du förgro den med om du vill. Du ska inte sätta ut någon av dem innan risken för nattfrost är över om du förgror dem.
Mvh
Fenja
Näcken
Men när kan jag sätta ut dem om jag inte förgror?

De borde vara så de inte kommer upp förrän fostrisken är över, men hur lång tid är det?
fiffigafrun
Ranunkel tål ej frost tror jag. Jag har därför satt mina i en stor kruka o driver dem inne så de kommer i blom fortare.
Näcken
Mailade till butiken och de sa att det var ok att sätta ut dem direkt kanske i början av maj (men de lovade inget vad gäller vädret), hur mycket senare blomningen blir framgick dock inte. Jag tror jag tar och förgror några och direktplanterar resten. Jag återkommer och berättar resulatet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon