Skall man lägga fiberduk över stockrosor också + annat smått och gott som jag satte förra året, t.ex. Mjölklocka, Aubretia, Bolltistel och Fingerborgsblomma.
Jag har planterat dem på en plats i trädgården tidigt i höstas och skall flytta dem till en annan plats när den tiden är inne.
Går det bra, tro? Vill gärna att åtminstone stockrosorna skall blomma i år.
Är det ingen som vet?
Snälla.
Jag tror inte att du behöver lägga något över perennerna. Fiberduk skuggar inte heller nämnvärt om du inte lägger flera lager förstås.
Mvh
Fenja
det borde gå att flytta dem, de blommar säkert ändå, fiberduk tror jag inte du behöver lägga på, de har ju överlevt vintern så lite frost klarar de nog.
hoppas du fick ett tillräckligt svar.
mvh zazu
Jag har lagt fiberduk på mina rosor i två lager.
Kanske jag skall köpa skuggväv i stället?
CITAT (Berit @ 30-03-2005, 14:55)
Jag har lagt fiberduk på mina rosor i två lager.
Kanske jag skall köpa skuggväv i stället?
Det är nog klokt om det är skugga du vill göra...
Mvh
Fenja
kerstin z5-6
30-03-2005, 17:39
Fiberduk fungerar dåligt som rosskydd -vinteväv -grön , eller säckväv -alt nedstuckna granruskor -Nu är den absolut viktigaste tiden att ha soltäckt rosorna -Stockrosorna brukar hos mej få en granruska över sig de med -de övriga perennerna är ben härdiga o behöver ingen som helst täckning
Jag använder granruskor som solskydd åt rosor,nu lade jag granris på pionerna som solskydd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.