virrevarv
30-03-2005, 12:44
Jag har som sagt en gammal trädgård där säljarna var 95 och 96 år, så trädgården och växterna är dåligt skötta.
Bland annat så står där en gammal gul ros av okänt slag som nog inte har kommit i närheten av en sekatör på evigheter...
Där är liksom två rejäla förvedade stammar som där inte kommer grenar förrän efter en 30 centimeter... Jag vet att det inte är rätt tid ännu att beskära men jag går och funderar, läser böcker osv...
Vad tycker ni?
Jaghar bild på rosen i mitt fotoalbum "Våren är på väg", försökte få in det i det här meddelandet men fick inte till det.
Skulle vara tacksam om någon kunde titta på det och säga vd ni tror!!
Ha en fortsatt bra dag!
Man kan klippa ner hela rosen i vår, om du tycker den är för stor/ful. Är det en ros som blommar på gammal ved, får ni inga blommor denna sommar.
Eller klipper man ur dom äldsta, grövsta grenarna under 2-3 år, då får du blommor i år, och kan få veta vad det är för sort. Kan inte se någon bild i ditt album. Lägg gärna på lite kogödsel på rosen i vår.
noranettan
30-03-2005, 20:25
Jag hittar inte ditt album - jag blev väldigt nyfiken på rosen. Vilken skatt du har fått, en gammal trädgård med växter som inte blivit skötta på riktigt länge. Var rädd om dom! Blommar rosen tidigt på försommaren så är det säkert en pimpinell. Då finns det några gula att välja bland, den vanligaste heter Harison´s Yellow. De blommar på fjolårsskotten. Du kan ju kapa rosen efter blomningen. Då skjuter den nya skott som blommar nästa år, så har du inte missat någon säsong.

Anette
virrevarv
31-03-2005, 13:54
Konstigt att ni inte hittar mitt album, jag har inte gjort den "hemlig". Kan ni inte se något av mina tre album? Undrar i så fall vad jag gjort för fel? Hmm...
När vi köpte huset i juli förra året och så blommade den men inte med särskilt många, dock mycket vackra rosor. Lite senare på sensommaren blommade den om med några få knoppar igen. Hoppas genom att klippa den rätt gynna blomningen och få ännu fler knoppar, rosorna var underbara, kan inte minnas att den doftade särskilt mycket men vacker är den.
Tack för tipsen!
Åsa, mälardalen zon 2
31-03-2005, 14:44
För att vi ska kunna se ditt album måste du länka det till din profil i forumet och det gör du genom att uppdatera din profilinformation, i en ruta där fyller du i ditt användarnamn i albumet. Din kontrollpanel hittar du längst upp till vänster på sidan.
"Tulpaner kanske"-bilden är narcisser, kanske pingstliljor om det är en gammal trädgård.
"Undras vad detta är"-bilden är Vårstjärna Chionodoxa (luciliae?)
Ser ut som en fin trädgård, med lite uppvuxet redan.
Åsa, mälardalen zon 2
01-04-2005, 12:40
Jag tycker inte rosen ser speciellt gammal och risig ut så jag skulle nog låta den vara och bara ta bort det som är dött (när björken har musöron) och sedan fota den i sommar och se om den kan bli identifierad. Beskärning stimulerar tillväxt och inte blomning så du får inte fler blommor ifall du klipper, ev. kan du få färre blommor ifall det är en sort som blommar på gammal ved.
Instämmer med Åsa, den ser varken gammal eller risig ut, skulle klippt minsta möjliga, kan vara en klätterros.
virrevarv
01-04-2005, 23:35
Åhåå, klätterros, att jag inte tänkt på det!! Då får jag kanske ordna med något stöd till den i sommar, men den verkar rätt stadig. Synd att jag inte tänkte på att fråga säljarna vad det var för något. Färre blommor är det sista jag vill ha! De är ju vackra rosor.
Vad skönt att höra att ni inte tycker den är ful, jag som är grön på det här med rosor vet ju inte riktigt vad jag ska tycka, egentligen... Eller hur det ska se ut. Men se nu har jag ju lärt mig något idag med!!
Ska definitivt ta kort på den i blom, tänkte ta kort på hela trädgården med jämna mellanrum och sätta in både i albumet här och i ett alldeles eget trädgårds album med lite anteckningar över vad som växer var osv. Som det är nu har jag inte en aning. Men det har ju sin charm det med!
Ha en trevlig fredagkväll!!
Veronica
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.