Jag har mängder av träd och buskar som ska beskäras under vårvintern. När är vårvintern egentligen? Är det nu när det börjat bli varmare i luften och gräset börjar titta fram. Eller ska snön vara helt borta innan man beskär? Det är bl.a måbär och äppelträd som jag längtar efter att sätta saxen i. Kan det vara skadligt om man beskär för tidigt på våren och det blir en köldknäpp igen?
Mia, zon 3
30-03-2005, 15:06
Äppelträd kan man beskära hela året, utom precis när saven stiger. Jag hade nog klippt tidigare eller väntat till sensommaren. Men kanske det är OK i Norrbotten ännu? Får lämna vidare till de som vet....
Ja jag tror inte det är försent här ännu. Vi har just fått lite värme men det är fortfarande en halvmeter djup snö i trädgården. På näterna blir det minusgrader. Grejen häruppe är ju att vi egentligen inte har någon vår, bara vårvinter. Sen blir det sommar direkt.
kerstin z5-6
30-03-2005, 17:25
Buskar o träd som ska vårbeskäras görs nu innan saven stiger -gäller alla vårbeskärningar utom rosor
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.