Full version: Lökarna kom idag
Björkmyran
Jag fick ett paket från Odla idag med lökar jag beställt.

Är det för tidigt att sätta dem i krukor redan?

Gladioulus grandiflora
Lilium Orentalis
Dahlia decorative/Cactus
Liatris

Ska alla tas upp på hösten?
Fenja
Liatris är perenn, dahlia och gladioler måste tas upp och vinterförvaras. Jag tror att lilium oriental är perenn... Du kan sätta samtliga i kruka nu och förgro dem för utplantering när frostrisken är över.
Mvh
Fenja
Björkmyran
Tack Fenja, då ska jag ut och rota fram lite krukor genast laugh.gif . Jag har tänkt sätta dem i rabatten i sommar, kan jag sätta fler i samma kruka ??
kerstin z5-6
Gladiolus kan samsas -men det beror ju på krukstorleken , Lilium orientale -sätt löken så spetsen tittar upp , ha grus i botten på krukan vattna försiktigt en gång o sedan först när den skjuter -planteras ute på samma höjd efter nattfrosten är över -Kan lämnas kvar är härdig i z5-6
Dahlia brukar bli stora en o en i krukan är bäst
Björkmyran
Vilse i trädgården laugh.gif tackar för svaren
Berit
Vad händer om man sätter spetsen under jorden på Lilium orientale, det har jag nämligen gjort för c:a en vecka sedan.

Är det kört nu?

Vad göra ?
kerstin z5-6
nej det är inte kört,men gräv inte ner den ännu djupare när du planterar ut den smile.gif Det översta jordlagret lan du säkert pilla bort då -o få den på "rätt djup .. försiktig vattning som sagt .. jag gjorde rotmos av mina första orientalelökar i ren välvilja ..
Berit
Rotmos!!!? På grund av övervattning, eller?

En fråga till: En tigerliljelök var så gott som två, sprucken i mitten, jag bröt isär den och fick två lökar och planterade var för sig. ( Den hade två spetsar).

Det kändes rätt att göra så, men kanske var fel ändå.
Berit
En sak till: Gäller det alla liljor att spetsen skall vara synlig.

Typ Tigerlilja och Flocklilja Amarone.
Berit
Ställer samma frågor igen om någon är gullig och svarar.

mvh
Berit
kerstin z5-6
nej ! De flesta liljor vill ha det 10 cm under jorden -endast orientale
, ja övervattning ger rotmos ..sad.gif
Ja du gjorde rätt , nu får du två liljor till priset av en smile.gif
Berit
Tack Kerstin!

Du är ett säkert kort.

mvh
Berit
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon