Magdis
Jag har uppfattat det som att fröna ska stå ljust och svalt för att ha det som bäst. Svalt är det ju inte direkt under locket i miniväxthuset där den står i ett solgassande fönster. Hur ska man fixa det, installera ett minifrysaggregat i miniväxthuset kanske?
Ina
Det går ju inte att säga nåt som gäller alla sorters frön, men många vill ju ha det varmare när dom ska gro. Sen när det har blivit små plantor så ska man sänka temperaturen lite. En del fröer måste ha ljus för att gro, medan andra klarar det lika bra utan. Små plantor behöver alltid ljus!
kerstin z5-6
Det finns som sagt inget generellt -Är frö varmgroende -ex Hosta , alla för kylda fröer som tas in tex Clematis , mfl -så är en hög temp gärna undervärme en faktor som påskyndar groning , medan andra fröer , penstemoner , bergvallmo , mfl -vill ha växlande temp för att gro bra

generellt är lock bort,o sval ljus miljö för alla som grott !
smile.gif
Sollan
Förkylda fröer...hihi biggrin.gif
kerstin z5-6
Atjooo laugh.gif laugh.gif laugh.gif
fast hos mej lider nog frösådderna mer av värmeslag + 28 som mest i uterummet idag o 80 % luftfuktighet ... biggrin.gif
Magdis
OK. Bergvallmon mår nog med andra ord inte så bra i min sålåda på fönsterbrädan ovanför elementet! Men de ska in i kylskåpet nästa vecka, då kan man snacka om temperaturväxling! Så man ska ta bort locket när de har grott, det visste jag inte. Jag trodde det var efter man skolat om dem. Då ska jag ta ut Zinniorna ur lådan. Kanske är därför de har blivit så långa och gängliga.
kerstin z5-6
yup , lock eller plastpåsen är till för att frönas skal ska bli fuktiga nog för att spricka .Glänta på locket i en natt innan du tar av det helt o hållet -de kan bli lite chockade annars ..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon