Full version: inte bra
Gåsis
På flera av mina frösådder, bla stockros, campanula och sanguisorba ser det ut som om det varit trips. Hur jag än tittar, med ögat, under ljus och med lupp kan jag inte se ett enda litet skadedjur eller ohyra. Men vad är det då som får bladen att bli torra och gråa och inte är det alltid från en kant heller utan kan börja i bladroten?

/Åsa
kerstin z5-6
Låter som nån sorts ohyra i alla fall .....för du vattnar väl lagom ..
ser även nya blad angripna ut ?
Gåsis
Ja, i alla fall så tror jag att jag vattnar lagom laugh.gif Inga mer sorgmyggor tongue.gif
Men även nya blad är angripna, först trodde jag att det var pyrexen som gjort missfärgningen, men nu har jag inte vattnad med det på ett tag och nya blad har kommit som ser likadana ut.
Inte ens med lupp ser jag någon ohyra, men det känns som något kryper inuti bladen och suger... gråa och torra blir dom. Heucheran syns inget på inte heller på dianthusen eller kattfoten m fl.
Vad ska man behandla med en sån här gång då unsure.gif

/Åsa
kerstin z5-6
Om de växer bra skulle jag avvakta ett tag .. känns lurt att det inte syns nåt .. iblad ger pyrsol missfärgade blad en tid .. hm ...
Gåsis
Tänk så skönt att inte ens du alltid vet laugh.gif laugh.gif
Så om det är sagt så avvaktar jag. Förståss har jag oxå tittat på de växter som är oangripna, men inte heller där syns ett enda dugg. Min man som samlar mynt och är van att använda lupp säger att det finns inget som lever eller ser konstigt ut.
Fast vi är ju gifta så han har hög toleransnivå wacko.gif laugh.gif

/Åsa
kerstin z5-6
haha laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon