Lady Hamilton
Vad är det som växer på min pelargon?
Är den sjuk eller varför blir det så här? huh.gif

Åsa, mälardalen zon 2
Det ser ut som bakteriesjukdomen knippebakterios. Inga botemedel finns mot denna sjukdom. Man kan ta bort svulsten ofta så ser plantan frisk ut sedan, på pelargonsällskapets forum brukar det hävdas att det räcker. Men man bör nog tvätta redskap som man beskurit växten med innan man klipper andra växter + man bör nog även tvätta händerna efter att man tagit i den, bakterier brukar kunna spridas via händer. + Man bör inte ta sticklingar från en växt med en bakteriesjukdom.
Lady Hamilton
sad.gif O.k. Då vet jag, tack så mycket.
(Jag kastar bort den, men ni ska veta att det var duktig på att blomma)
Sollan
Pröva först att ta bort "blomkåls" växten. Jag har gjort så och har inte märkt problem på mina andra pellisar.
Margith
Nej, kasta den inte!!!!
Låt knippebakterioset växa till sig lite till, bryt sen av den med fingrarna så långt ner du kan. Hur mycket du ska låta den växa beror på hur långa naglar du har tongue.gif Bryter du bara av det långt nere vid jorden, så kommer det inte tillbaka.
Det smittar inte. Det skadar inte din pelargon heller, förutom att den stjäl näring från själva blomman. Därför bör du bryta av den.
Behåll din pelargon som är så duktig på att blomma, med gott samvete smile.gif
Mitt svar grundar jag på egen erfarenhet. Jag har haft det på några få pelargoner och efter att ha läst allt jag kunnat hitta har jag gjort som jag skrivit och aldrig fått tillbaka det. Det påverkar heller inte eventuella sticklingar, enligt min erfarenhet.
Lady Hamilton
smile.gif Tack ska ni ha för era fina råd. Nu vet jag hur jag ska göra...........

Jag tar bort "blomkålen" o låter bara den få fortsätta växa på ett ensamt ställe ( litet fönster )
Låter bli att ta någon stickling från den
Sedan får jag se hur det går sleep.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon