Full version: odla syren
linda24
Är sugen på syrenjhäck men är också litt nyfiken på om det går att odla sjölv. vart får man tag på frön i sånnafall?
Gåsis
Jag köpte frön från Impecta förra året till hängsyren och de grodde snällt. Men man ska nog ha ett ruskigt bra tålamod om man odlar till häck laugh.gif
Dom växer inte fort första åren och är lite mariga att övervintra första året säger Kerstin (om vedartat)

/Åsa
Åsa, mälardalen zon 2
Det finns frön att köpa ex. Impecta säljer frön till hängsyren.

Gardens North har också frö till några olika syrener ifall man vill ha lite annorlunda sorter.

Är det vanlig bondsyren låter frön som väldigt omständigt (och man får nog samla frön själv) det tar tid innan fröerna gror och jag skulle tippa att det tar en 3-5år innan plantorna är stora som de häckplantor man hittar i handeln. Den vanliga bondsyrenen skickar ofta upp rotskott som man kan gräva upp. Så har du någon du känner som har bondsyren är det enklast att ta plantor därifrån.
susan.e
Jag provade för ungefär fyra år sedan att ta frön från en gammal bondsyren som stod i utkanten av vår tomt. Plockade dem tidigt på våren, kanske redan i februari, direkt från de torkade fröställningarna som satt kvar på busken. Jag satte dem i såjord och vårdade de två som kom upp ömt tills det var varmt nog att plantera ut dem. De var då ungefär 4 cm höga och väldigt spensligt byggda. Den ena klippte min man av misstag ner med gräsklipparen och så var det bara en kvar. I somras var den 25 cm hög, ganska knubbig, och hade inte blommat ännu. Att fröså syrén är nog ingen vidare bra idé om man vill se resultat inom överskådlig framtid. Jag hoppas att den blommar nu till sommaren. Som experiment har det ändå varit rätt kul att följa den långsamma utvecklingen.
Lasse A
Lustigt att ni nämner det. Sådde syrenfrön för en vecka sedan. Står i rumstempratur. Från en vacker hybrid som växer på gården (bor i hyreshus för tillfället). , enormt stora doftande, mörkvioletta blomklasar. .
I dag såg jag att de grodde, tänkte höra om någon gjort detta förut och det tycks ju varit en del som prövat. .

Sådd av en hybrid alltså, antar att det måste vara en hybrid, undrar vad tusan det blir för något.

Det blir lite stressande med massa syrenplantor i December.
Får ha krukan under skrivbordslampan en tid, väntar tills januari innan växtbelysningen åker fram...

Klokast vore kanske att slänga och sy en ny omgång i Februari men det blir nog inte så.. unsure.gif
kerstin z5-6
nej-inte slänga -det går säkert bra !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon