Full version: Lerjord
babba
Hej! Lite tips om hur man förbättrar riktigt tung lerjord. Har en gammal åker på ca 300 kvm som inte brukats på många herrans år, och det är tung lera där.

jag har köpt torv som jag lånar ut till grannens häst och så får jag torven tillbaka gödslad. Men det ska väl mer till.

Är det någon som har tips om sånt som växer o trivs riktigt bra på lerjord.
Hälsningar babba
Tesa
För att lätta upp lerjord behövs mycket organiskt material med lite grövre struktur...halm, kompost, gräsklipp, torv och liknande
Mam kan blanda i grus också men då skall den vara lite grövre...absolut inte sand för då blir det nästan som cement

Här hos mig stortrivs läkemalva, stormhatt, flox, daglilja, kvanne och blågull bl.a..
CGB
Det går också bra att låta leran ligga kvar och ovanpå den bygga en upphöjd bädd som man sedan kan plantera i, dvs perenner, buskar, träd osv.
tomba
Torv kan ge problem snarlika som riktigt fin sand dvs cement sad.gif
men jag lyckades mjuka upp min blåleratomt med flis (inte sågspån eller kutterspån) och gräsklipp (bad snällt stadens idrottsanlägningar om lov att hämta) grovt grus 0-8mm samt kvistar och annat trädgårdsavfall. hästrester laugh.gif är dock mycket bra oavsett i vilken jordsort du gömmer den sleep.gif
Hoffsan
Barkmull har vi blandat upp med.
solsken
Alla grövre rester från trädgården; nedklippta perenner, kvistar, flisade grenar etc är bra att blanda leran med.
Vill du ha buskar och träd har jag goda erfarenheter av apel (jag har olika prydnadsapel), syren, fläder, olvon, svart aronia, liten stephanandra, vresros, kornell, vanlig björk. Stortrivs gör telekia speciosa!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon