Jag har bara ett ställe i huset som min lilla 7-månaders flicka inte kommer åt... I tvättstugan....., det e ganska varmt å fuktigt där inne, å så finns det inget solljus....eller lite kommer in genom ett fönster som har bubbelglas (fattar ni vad jag menar?)....
Kan jag köra min förkultivering därinne?
Tack på förhand
TeliaNet
30-03-2005, 22:28
ja fröna skulle trivas där, men de kräver mycket ljus när de kommer upp. så som jag ser det så har du 2 val; 1. att ha kvar dem i tvättrummet med lysrör el. dyl över. 2. att ha dem i ett fönster med mycket ljus utan direkt brännande sol den första tiden.
Nina_S
31-03-2005, 07:59
Jaahaa, OK, då gör jag nog så att jag låter dom vara därinne i början, så får jag införskaffa en sån lampa sen när dom kommit upp Vet du vad man skall ha för lysrör??
Tack för hjälpen
TeliaNet
31-03-2005, 08:23
CITAT (Nina_S @ 31-03-2005, 08:59)
Vet du vad man skall ha för lysrör??
det framgår väl ganska klart? kolla signaturen! kolla även länkarna i signaturen! TLD 840, det vanligaste kallvita fullfärgsrören från philips. finns nästan överallt. men även philips "TLD 965 Graphica Pro" är bra, som kerstin z5-6 använder, jag har själv inte hunnit prova dem ännu. bara att gå till närmsta elaffär och säga vad man ska ha, finns det inte där tar de hem.
Nina_S
01-04-2005, 19:47
Vet du någon affär som har detta hemma? Jag bor ganska nära Göteborg, tänkte om man kunde kolla efter dessa på internet, men fick inga träffar.....
Vet du vad det kostar??
Tack igen
jåj
01-04-2005, 20:08
Hej. Lysrören finns att köpa på HORNBACH köp inte det dyra lysröret som de rekomenderar för växter (dagljus) Forskarna på Lunds tekniska högskola har provat och kommit fram till att de billigaste kallvita lysrören är bäst för växterna! ( men reklammakarna talar tyst om detta här känar fabrikanterna minst pengar)
Vänta inte med belysningen, plantorna bör få ljus så fort de sticker upp ur jorden, redan efter en eller två dagar är de ganska långa och rangliga.
Alla belysning som vi ordnar är ganska svag jämfört med ljuset på fönsterbrädan, anledningen till att använda extraljus är när dagsljuset bara är några timmar och kvällen och morgonen är långa och gråa.
M.V.H. JÅJ
TeliaNet
01-04-2005, 20:17
CITAT (jåj @ 01-04-2005, 21:08)
Lysrören finns att köpa på HORNBACH köp inte det dyra lysröret som de rekomenderar för växter (dagljus) Forskarna på Lunds tekniska högskola har provat och kommit fram till att de billigaste kallvita lysrören är bäst för växterna! ( men reklammakarna talar tyst om detta här känar fabrikanterna minst pengar)
det kunde jag sagt för länge sedan men det är skillnad på 840 och 840, det ska vara philips master super 80 TLD 840 som träffar klorofyllets röda frekvenser, det klaran inte de andra rören.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.