Full version: Dödsstöeten?
Ciczi
Berättade för ett tag sedan om min stora hibiskus som slokade som en trasa. Trots att jag provat alla knep jag kan och kollat efter alla sjukdommar jag vet (ingen annan hibiskus eller annan planta är sjuk) så slokar han fortfarande som en trasa. Trots detta har han blommat en gång under "slokningen". I dag ska jag ta honom till en blomsterbutik som lovat att titta på min hibiskus. Jag är lite nojig när det gäller just denna hibiskusen eftersom den har överlevt hittills allt.
Jag har transporterat den på tåg i ca 300 mil. Han har varit svart av löss och vit av spinn men ändå hämtat sig igen. Han har även blommat på självaste julafton en gång.
Jag tycker att det är lite mystiskt det som drabbat min hibiskus och är lite orolig för att jag ska behöva begrava honom i komposten. unsure.gif sad.gif Om det blir så skulle jag sakna den stora krukan i fönstret som skymmer sikten (nåja, det är en vacker sikt) och de vackra blommorna. Jag har haft honom i sju år och han har varit med ända sedan jag flyttade hemifrån.

Ciczi
pejori
nä...inte ska du behöva gå på begravning sad.gif
kan inte affären hjälpa dej, så rekomenderar jag dej att:
klipp ner den till ca 15 cm.
plantera om den i bra jord.
kolla samtidigt rötterna felet kan sitta där.
skura ur krukan noga innan du planterar om den.
vattna lite och sätt en gemomskinlig plastpåse över.
och.....HOPPAS smile.gif
lycka till
Ciczi
Vad ska jag skura krukan med? Diskmedel? Såpa? ljummet vatten?

Ciczi
pejori
diskmedel blir bra smile.gif smile.gif
kolla hur rötterna ser ut. verkar dom okay kan du genomvattna den innan du sätter på påsen smile.gif
har dom drunknat (försvunnit)....vattna bara lite och durscha ytan då och då istället wub.gif
Bessie
Har inga tips att bidra med (annat än att jag håller med pejori om att kolla rötterna) men håller tummarna för Hibbes överlevnad. Hoppas att han hör till den gammaldags sortens hibiskusar.
Ciczi
I blomsteraffären sade de att jorden jag köpt och satt Hibbe i var dålig och allt annat än näringsrik så nu har jag köpt ny jord.

Jag slängde genast väck den gamla och platerade Hibbe i ny fräsch jord. Sedan fyllde jag en tunna med vatten och dränkte honom där. Där står han fortfarande. Ska dock ta upp honom strax.

Den dåliga jorden i krukan hade sjunkit ihop totalt och lämnat ett hålrum i jorden så rötterna hade inget att växa i.... unsure.gif

Nu ska det väl bli bättre

Ciczi
pejori
nu kan det bara bli bättre smile.gif smile.gif
hjälp honom med lite fuktighet av plastpåse en vecka så kommer han sig wub.gif
Sulawesii
Håller tummarna!
Sollan
Hoppas Hibbe Hibiskus överlever!
Ciczi
Kan rapportera att Hibbe mår mycket bättre. wub.gif wub.gif Ser faktiskt ut som om han klarar krisen.

Ciczi
Sulawesii
*Drar en suck av lättnad* smile.gif
pejori
ååå så roligt!!!!! grattis smile.gif smile.gif
Ciczi
Så här ser Hibbe ut idag. wub.gif wub.gif wub.gif

Ciczi
lilla mamma

Om din är stor så blommar min

anita
pejori
grattis båda två...härlig färg lilla mamma laugh.gif laugh.gif
hibbe ser ju ut att ha klarat sig riktigt bra.. smile.gif
hoppas den sköter sig nu och blommar fiiint wub.gif wub.gif
Sulawesii
smile.gif Hibbe är en överlevare!!
yla
härligt de va kul o få läsa denna story om hibbe
o sant är att den e en överlevare
min yndste som fick en hibiskus jag hade fått att växa fint i en hjärtform
o ja han glömde vattna den såklart o den tappade alla o då menar jag alla bladen
men med lite vatten o kärlek så tog den sej fint igen
Ullet
biggrin.gif Härligt! Det är så trist när gamla trotjänare verkar vilja lägga av. Försökte förklara för lindrigt trädgårdsintresserade maken om hur vi härinne höll andan för en hibiskus vid namn Hibbe, han skakade på huvudet o sa att vi inte är kloka. Jag tyckte det var så gulligt att så många var engagerade jag.

Vilken färg är det på Hibbes blommor? Har aldrig vågat mig på en hibiskus ännu, känns som avancerade växter. wink.gif
Sulawesii
Ullet, din make har rätt: vi är ju inte kloka!! tongue.gif
Ciczi
Nej vi är inte kloka men det är skönt att inte vara ensam om det... !!! tongue.gif tongue.gif tongue.gif

Försökte själv förklara samma sak för min sambo och han bara skrattade och sen virrade han lite på huvudet... laugh.gif

Ullet, min Hibbe är vit med röd mitt.

Ciczi
Pia mitt i Skåne
Så skönt att Hibbe klarade sig.
Vissa växter får man en viss förkärlek till, speciellt om de hör ihop med någon speciell händelse eller har hängt med länge.
Jag har en granne som har den mest anskrämliga benjaminfikus jag har sett, men hon kan (läs vill) inte slänga den för den var den första växt hon fick av sin sambo för ett antal år sedan.
Hade det nu varit en hibiscus. Då kunde den sett hur anskrämlig ut som helst. JAG hade i allafall ÄLSKAT den.
Fler hibiscusar åt folket!!!
(Hm, det stämmer nog in på mig med, jag är nog inte heller riktigt klok.) rolleyes.gif
Ullet
Så vacker! *impressionerad* wink.gif Såg en gång en hibiskus som var gammal som gatan, fyllde ett helt fönster och den var så vacker så vacker. *vill ha* Kanske man skulle våga sig på en? Vad tror ni? Optimala förutsättningar, var ska jag ställa den o vilken sort ska jag hålla utkik efter? Har fått för mig att vissa massproducerade hibiskusar är preparerade o har kort livslängd o om man ska köpa ny hibiskus ska man köpa en äldre variant som inte är preparerad, är jag ute o bicycletar? *ser frågande ut* blink.gif blink.gif
rutis
CITAT (Ullet @ 05-04-2005, 12:44)
Så vacker! *impressionerad* wink.gif Såg en gång en hibiskus som var gammal som gatan, fyllde ett helt fönster och den var så vacker så vacker. *vill ha* Kanske man skulle våga sig på en? Vad tror ni? Optimala förutsättningar, var ska jag ställa den o vilken sort ska jag hålla utkik efter? Har fått för mig att vissa massproducerade hibiskusar är preparerade o har kort livslängd o om man ska köpa ny hibiskus ska man köpa en äldre variant som inte är preparerad, är jag ute o bicycletar? *ser frågande ut* blink.gif blink.gif

Skaffa sticklingar från ett gammalt exemplar eller köp när plantskolorna säljer sticklingar på våren. Jag har alltid älskat hibiskusar, men aldrig klarat av dem. Tills jag skaffade dem i sticklingsform. Då är de inte behandlade och lever och frodas. Jag skaffade en liten stickling som jag stammade upp, den blev ett helt träd, den är väl 4 år nu skulle jag tro. Jag är emellanåt rätt dålig på att sköta mina växter (skämms på mig) och då slokar de, och ibland har de till och med tappat massor med blad. Men med lite omsorg igen så kommer de igen.

Så jag anser att hibiskusar är rätt lätta att ha att göra med. Så länge man väljer rätt från början! smile.gif

Så det är klart du ska prova! biggrin.gif
Sulawesii
Hm.... jag har än så länge haft ihjäl både sticklingar och de där hårt uppdrivna Hibiscusarna. Men, jag ger mig inte! Nya sticklingar är redan inhandlade.
Ciczi
CITAT (Sulawesii @ 05-04-2005, 13:24)
Hm.... jag har än så länge haft ihjäl både sticklingar och de där hårt uppdrivna Hibiscusarna.

Jag har nog haft ihjäl ett dussin hibiskusar av alla modeller vid det här laget. Jag gör vad jag kan för att få behålla dem. Men det är som min sambo säger att om inte någon av dem tog till hibiskushimmelen (visst finns den? sleep.gif ) så skulle jag inte få gå och köpa nya lite då och då. wub.gif Och att få köpa nya är väldigt skojigt tycker jag... (det brukar dreglas över dem en del och om jag inte köpte någon skulle jag få betala översvämmningskostnader i var och varannan blomsterbutik ... laugh.gif )

Ciczi
titti49zon6
Jag har 4 st som jag köpt på våren när dom sålt dom billigt 10:-
har jag betalat för dom. Den äldsta är fem år ock jag har dom inne i österfönster dom blommar fint och växer bra. wub.gif (peppar peppar ta i trä)
Första sommaren har jag dom ute tror att dom är preparerade så dom dör i vanlig rumstemp,köpte i höstas två jätteläckra som jag hade inne och skött som dom gamla men dom bara dog sad.gif
Testa med att ha dom ute i trädgården eller på balkong första sommaren så skall det nog gå bra
Sulawesii
Har någon av er dragit upp Hibiscusar från frö? Jag har en nu som är ca 1 dm hög, en sommarhibiscus, och den verkar må bra. Än så länge....
Ciczi
Jag har med dragit upp från frö, två av dem är en decimeter nu. Får se vad det blir av dem.

Ciczi
Zazu
vad bra att hibbe överlevde, jag hade en likadan förut men den fick ullöss och dog*snyft*
har just nu bara en orange med röd botten och ovanligt små blommor.
Sulawesii
CITAT (ciczi @ 05-04-2005, 18:56)
Jag har med dragit upp från frö, två av dem är en decimeter nu. Får se vad det blir av dem.

Ciczi

Jag funderar på att klippa av min vid första bladparet, så att den grenar sig. Eller behövs inte det?
Ullet
Allt snack om hibiskusar har fått mig bestämd att idag när jag åker in till stan ska jag tråckla mig ut på Alhems trädgård o se om dom har några sticklingar kvar o införskaffa mig några läckerbitar. laugh.gif
Sulawesii
Oh..... skriv och berätta om du hittade något intressand sen!
Ciczi
CITAT (Sulawesii @ 06-04-2005, 11:00)
Jag funderar på att klippa av min vid första bladparet, så att den grenar sig. Eller behövs inte det?

Jag tror att man ska vänta och klippa dem tills de har två bladpar + hjärtblad. Vet egentligen inte för det är första gången som jag drar från frö.

Ciczi
Sulawesii
Har du klippt din än, ciczi? Jag klipper ner min vilken dag som helst nu. Har bara inte hunnit med än.... antar att du vet hur det är, en blomsternörd till en annan... smile.gif
Ciczi
Nej jag har inte klippt dem ännu. Ägnade helgen åt att bygga med torvblock i trädgården istället. tongue.gif

Hur långt kommer du att klippa dina? Jag ser att mina har ett bladpar (+ hjärtbladen). Samt ett nytt blad på väg fram.
Hur resonerar du? wink.gif

Ciczi
Sulawesii
Jag har nyss klippt min. Den jag har kommer bara med ett blad i taget, och jag klippte efter det andra "riktiga". Toppen hade två singelblad och ett par små längst upp. Tog bort det nedersta och stoppade ner.
Toppen blev lite hängig med än gång.... vi får se hur det går.

Hur jag resonerade? Jag tyckte att den växt till sig tillräckligt stor och att den hade ordentlig kraft i tillväxten. Vi får väl snart se om det var ett error i resonemanget eller ej. blink.gif
snofsan
Efter rådet att klippa ner Hibbe gick jag och planterade om min tvååring som fortfarande hade den där påsen kvar runt rötterna som följde med då jag köpte den. Därefter klippte jag ner min röding och lämnade bara 4-5 blad av varierande storlek.

Den har redan en massa nya bladskott eller om det är grenskott, inte vet jag, så rödingen tycks ha gillat behandlingen.

Tidigare hade den en väldigt luftig jord som jag ibland på sommaren fick vattna två gånger om dagen, men nu fick den rosjord eftersom jag hållit på med rosor och det verkar den gilla. Med gödsel och annat gottigotti i. Kanske har den sas lite mera att mumsa i sig nu.

Men min röding (knallröda blommor) köpte jag faktiskt på Konsum utan att veta något om dem så jag får antagligen vara glad över att den var en fin en.

Konsum på vischan har kanske lokala odlare som använder sticklingar eller så har man bara haft tur..... laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Hoppas att Hibbe också får nya blad, grenar och blommor....

Snofsan biggrin.gif tongue.gif biggrin.gif
snofsan
Så ser rödingen ut

Snofsan
Sulawesii
Fin, rödingen!
Ciczi
Hibbe mår fortfarande bara bra! Japp ibland kan man ha tur och hitta fina ex på andra ställen än i blomsteraffärer.

Ciczi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon