Full version: Vilken digital TV
Ewa L
För snart 5 år sedan lade jag ner en massa tid och energi på att ta reda på vilken form av extra-kanaler jag skulle ha.
Kom till slut fram till Viasat. Köpte parabol etc.

Nu är det väldigt snart dags att betala mitt abonnemang igen (betalar årsvis) och då började jag tänka till ordentligt. Jag är ju egentligen inte nöjd med Viasat! Framförallt inte med deras "service" etc.

Dessutom släcks snart det analoga nätet ner (Motala-sändaren tillhör tillsammans med Gotland de första) vilket gör att jag måste ha. Dvs om jag öht skall kunna se någon TV.

Har försökt kolla de ovanståendes utbud, även om det är jättesvårt att jämföra eftersom de medvetet (?) gör så att det egentligen inte går utan att göra en större kalkyl.
Finns det rentav något ytterligare alternativ??
Berith
Förut - hemma på vår gata i staaan! - hade vi Com hem i ganska många år, och var jättenöjda med det. Iofs hade vi inga problem som vi skulle ha nån service till, så jag vet inte hur det var med det... blink.gif

Nu när vi bor på landet har vi Boxer, skaffade det för drygt ett halvår sen. Och är nöjda med det också. Har ingen aning om hur servicen är där heller, för hittills har allt funkat. wink.gif

Före Boxer hade vi bara 1, 2 och 4 och att zappa var lite som att dansa vals... 1, 2, 4... 1, 2, 4.... Det gick mest runt, runt och var inte mycket att hurra för, så Boxer verkade vara det smidigaste alternativet. Och som sagt, hittills har det funkat.
Monica M zon 4
Vi har en boxer. Om det är det bästa har jag ingen aning om. Har aldrig testat de andra alternativen.

Är halvnöjd med deras service. Vi kryssade i på blanketten att vi ville betala en gång i halvåret (för att slippa deras avgift på 45 kr/räkning). Första månaden kom en månadsinbetalning och vi ringde och påpekade felet. Vi kom överens om att vi skulle betala den räkningen och så skulle vi få nästa räkning 6 månader senare och skulle slippa expeditionsavgiften på den räkningen. Förra månaden fick vi åter en månadsinbetalning. Suck. Nya telefonsamtal och nu ska vi slippa avgiften ett helt år. Antar att det kommer en ny räkning denna månaden.
GoSatta
kör också böxer efter som det var det enda jag kunde ha där jag fick flest discovery kanaler (travel and adventure va viktigast även fast den har bytt namn nu) och BBC World va viktigt för mig resten är sak samma.

Mitt största problem med boxer är att på vår / höst så slutar 4:an att fungera, ingen aning om varför men mottagningen blir kass.
TeliaNet
det sämsta är boxer, först betala 159kr/mån för en del kanaler man inte vill ha, och vill man sen ha film så kostar canal+paketet 170 kr till och 19 kr till för TCM.
då gillar jag bättre comhem där man får välja precis de kanaler man vill ha, men de finns ju inte överallt.
estet
Har haft Boxer i flera år. Funkar bra men de är lite tjorviga att ha att göra med.
Betty
Hade tidigare Viasat men har bytt till Canal Digital.
Ewa L
CITAT (TeliaNet @ 31-03-2005, 10:19)
då gillar jag bättre comhem där man får välja precis de kanaler man vill ha, men de finns ju överallt.

?? unsure.gif

Det är väl det de inte gör? Det är väl bara ett kabel-TV-företag? Vi som bor i villa kan ju inte anlita dem.
Tror bara vi kan ha Viasat, CanalDigital eller Boxer. Rätta mig mer än gärna, vill gärna ha fler att undersöka.

Har ägnat ett par timmar åt att försöka få till ett jämförelsematerial, åtminstone vad gäller antal kanaler och pris. Dessutom måste jag också ha någon form av tvillingabonnemang om jag skall kunna se ett program och spela in ett annat.

Inte lätt detta! mad.gif sad.gif
TeliaNet
skrev fel: inte ska in i texten.
29 kr/må kostar det med valfria kanaler.
tillägg:
TV1000 199kr
canal+ 229 kr.
Ewa L
CITAT (TeliaNet @ 31-03-2005, 11:12)
skrev fel: inte ska in i texten.

Det blev ju lite annorlunda. laugh.gif
uno
CITAT (Monica M zon 4 @ 31-03-2005, 08:10)
Vi har en boxer. Om det är det bästa har jag ingen aning om. Har aldrig testat de andra alternativen.

Är halvnöjd med deras service. Vi kryssade i på blanketten att vi ville betala en gång i halvåret (för att slippa deras avgift på 45 kr/räkning). Första månaden kom en månadsinbetalning och vi ringde och påpekade felet. Vi kom överens om att vi skulle betala den räkningen och så skulle vi få nästa räkning 6 månader senare och skulle slippa expeditionsavgiften på den räkningen. Förra månaden fick vi åter en månadsinbetalning. Suck. Nya telefonsamtal och nu ska vi slippa avgiften ett helt år. Antar att det kommer en ny räkning denna månaden.

Autogiro!!!
Caprice
Vi har Viasat och är ganska nöjda med dem...

Fast vi saknar 5:an och Discovery... sad.gif

Caprice
rutis
Jag skaffade Viasat för vi hade extremt bra personalerbjudande på det, men jag ångrar det bittert för samma dag som det installerades så tog de bort personalrabatten och utbudet är undermåligt. Visst man har ju en massa filmkanaler. Men jag gillar att se på dokumentärer som tex Discovery har. Sen är textningsmaskinen helt kass på Viasat, de har inte talstreck (eller vad det heter) på många av filmerna och ibland får orden inte plats utan man får gissa slutet på meningen. Ibland hackar ljudet, eller till och med hela filmen, och den utlovade uppgraderingen av programvaran i boxen för att kunna spela upp 5.1-ljud lyser med sin frånvaro.

mad.gif
Ewa L
Eftersom jag inte ville ha en massa filmkanaler nöjde jag mig med basutbudet på Viasat. Men nu sker en del smygförändringar som jag inte kan acceptera.

De går ut stort och säger att från 21:a april ingår 4:an.
Inte sant! TV4-film kostar då 39:-/mån och TV4Plus kräver Guldpaketet!
TV4 strider Viasat och Canal Digital om. Kommer troligen inte att implementeras förrän 1 januari 2006!
Då har den kanalen varit svart i flera månader!!

Om du har mer än en TV (och det är jag nog inte ensam om) och/eller att kunna se ett program och spela in ett annat (ex.vis Gröna rum) krävs någon form av Tvillingabonnemang. Bortsett från att de är dyra på Viasat, krävs även här Guldpaketet!!

Jag skulle önska att det räckte med att jag hade en decoder och sedan kunna beställa de kanaler jag verkligen ville ha.
Nej, efter många timmars skickande av e-mail/telefonerande till resp kundtjänst + lusläsande av deras hemsidor blir det nog en Boxer här också.

Av de 21 kanaler som ingår i bas är det åtminstone övervägande som jag vill ha.

Rutis! Just den dåliga textningen var en av anledningarna till att jag sade upp mitt Guldabonnemang för några år sedan. Då påstod de att de inom "mycket kort" skulle ha avhjälpt problemet! Det värsta tyckte jag var att de textade varannan replik. Att ställa om sig så att man översätter själv i huvudet/läser textraden är OK om det är konsekvent, men varannan replik! mad.gif
Kattgräs
Jag har Boxer. Men det är inte bra - kanske är det själva digitalboxen som inte är bra. Antennen är en inomhusantenn, som reagerar på varenda bil som åker förbi. Bilden "stannar" i värsta fall helt. sad.gif mad.gif

Redigerar:
Jo, en sak till. Det behövs en box för varje TV. Fast vi har ju bara en, så... tongue.gif
Lady Hamilton
Jag har BÅDE Canaldigital o Viasat, enda chansen för oss " i vildmarken" att kunna se på TV 3 Kanal 5 o TV 4
mooo
För de intresserade så har Nyhetsredaktören På MikroDatorn (Datortidning)
skrivit en krönika om att använda digitaltv...

Digital-tv dödade zapparen

I kommentarer till krönikan finns mycket tankar om digitaltv.

/Mooo
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon