Mariann
planterade vår pilhäck. Vi är väldans nöjda gubben o jag. Mina engelska rosor har jag fått se blomma i år . Förväntar mig att de inte blir uppätna under vintern heller då pilen fungerar som högt staket. Vi får se om de inte hoppar över. då jäklar mad.gif
Mariann
Katrina
Hmm......här har "rådjurskriget" gått in i en ny fas idag! Vi har satt upp elstängsel.
Hur snyggt är det på en skala? Typ, minus noll.

Men något var tvunget att göras.
Vi har stor tomt, 6500m2 ej inhägnad, utanför samhällsplanerat område.
M a o "mitt i skogen".
Kollade med kommunen om jag måste ha tillstånd, behövdes ej inom den egna tomten.

Så idag har vi dragit "vita linor" i tre rader och till kvällen kopplas strömmen på.... mad.gif

Bara senaste veckan har Råodjuren tuggat i sig rosor, pipört, myntor, flox, gulbladig fläder mm
Dessutom trampar de runt i mina upphöjda rabatter och förstör så man kan gråta åt eländet!

Inatt kommer de att få en rejäl överraskning! tongue.gif

Kanske vore ett pilstaket nåt att satsa på till våren? Berätta gärna hur det går för dig under vintern.
Elstängslet vill jag ju inte ha "för evig tid"!
Louise i Göteborg
Ja nu är det dags!

Vårens lökar skall fredas, har just varit ute och grävt (dvs pekat och uppmunterat grävandet) hål för gjutning av plintar tillPLANKET .

Vi har en granne som är jättedjurvän och endast odlar gräsmatta. äppleträd och slyskog. Denna slyskog är vår rådjursfamils (mamma och tre! kalvar) sovrum. Min trädgård är matsalen.

Jag tror inte detta stoppar kräken helt men det blir svårare. Sen skall jag hitta nästa infart och nästa och..........
Elvy
Till slut blev det gunnebostängsel och en drever wub.gif
jakthundar och rådjur går ej ihop!!!!!!
Ingen som hoppar över staket i första taget och äter
blommor!!!!
Hunden gillar däremot besök av barn och katter!!!
Elvy
Eva i Skåne
Rådjur är vackra, men det är även mitt största skadedjur. Jag har en stuga med stor skogstomt och där har blivit alldeles för många rådjur. För 20 år sedan kunde man kanske se något enstaka skyggt rådjur, men nu är det flera dagligen och inte är de speciellt rädda av sig. Under sommartid rör de inte lika mycket i rabatterna, men våren när det börjar spira är det hopplöst. En helg är vi där och ser hur både det ena och det andra börjar titta upp och nästa helg är det helt avtuggat. På sommaren finns det kanske mycket mat i skogen till dem, men se på hösten börjar eländet igen. Dock ser vi dem på tomten dagligen även på sommaren och vissa växter har jag inte sett i blom mad.gif
Jag brukar köpa några burkar "Anti-gnag" under säsongen och spruta på det jag vet är speciellt gott. Det hjälper skapligt, men det är dyrt och regnar bort. Dessutom kan man inte spruta på allt, så har man otur äter de upp någon annan växt istället.
En höst hade de trampat runt vårt lilla, men dignande, äppleträd och "skördat" allt det vi tänkt plocka ner helgen därpå.
Staket är inte att tänka på, dels är tomten för stor och dels vill jag ha det fritt där. En häck uppåt skogen har vi pratat om, men det är inte lätt att få något att ta sig just där, mörkt, mager skogsmark och MASSOR av sten. Och förresten skulle de säkert komma in från sidorna ändå.
I år har vi gett en granne i närheten lov att skjuta några på tomten. Det är sorgligt, men stammen behöver hållas efter och det sägs att har de väl fått smak för trädgårdsväxter så slutar de aldrig komma.
(även rådjursstek är gott wub.gif )
Louise i Göteborg
Rådjursstek drömmer jag ständigt om.

Jag brukar skrika recepten efter kräken, inte ens det skrämmer dom mad.gif
Aila
Det gör så ont i mig när ni kallar dem kräk. JAG VET HUR DET KÄNNS, jag som bor mitt i skogen bland älgar och rådjur och grävlingar.....men trots allt ...de är ju så vackra och de gör väl som vi, väljer det "göttaste".

Och som sagt rådjurssadel är sååå gott tongue.gif
Mariann
Än har dom inte ätit på pilen. Dom har heller inte kommit in på tomten genom att hoppa över den. Jag hoppas pilen överlever vintern, som ju ser ut att bli lång och kall
Sigge i D-mitt
Då skulle ni se hur det ser ut om höstarna hos vår son och barnbarna där kommer hela flocken med hjortar fram om nätterna och kalasar på äpplen mm, ibland står där en älgko med kalv och blänger. På själva julafton för ett år sedan hade havsörn (förmodar jag) just slagit till mot den stora myskankhannen när sonen kom ut. Det räddade hannen som ej fått så stor skada, så han överlevde och blev pappa till några kullar innan räven kom och tog allesamans nästan, senare i somras.
Cilla
Vi har rådjur här på ön också. I sällsynta fall ser man dem simma till och från ön på sommaren och springa över isarna på vintern.

I somras var jag nära att köra på ett simmande rådjur! Det är inte mycket som sticker upp över vattenytan, men de simmar bra och långt. Som tur är fick jag syn på den i sista stund. Att köra på ett rådjur med snabbgående båt är lika obehagligt som med bil.

Vissa år är de många här, andra få. En kall vintermånad kan göra att halva beståndet försvinner. Rådjuren och jag har viss konflikt om hur äppelträden ska beskäras, men de beskär faktiskt uppvuxna träd bättre än de flesta människor. Unga träd måste dock skyddas här, rådjuren förstår sig inte på uppbyggnadsbeskärning... Å andra sidan glesar de ut en hel del sly i skogarna också.

Cilla
Helen i Skåne
Några rådjur syns inte här, vi bor mitt i ett stort villaområde. Men kaniner... De gör ungefär samma skada som rådjuren, dock ger de sig inte på träden! blink.gif
Men allt grönt som sticker näsan över jordskorpan försvinner från en dag till en annan. De är dessutom fullständigt orädda för både hundar och katter och människor. Gräver hål överallt och gödslar gräsmattan. Grannarna undrar nog när jag är ute och jagar dem i morgonrocken bara för att jag fått syn på dem inifrån huset. JAG BLIR SÅ FÖRBANNAD!!! Alla mina fina lökar! Allt som jag har väntat på ska komma upp och så är de där och knipsar av det. Och de är inte ens goda att äta! Då är rådjur bättre... laugh.gif
Cilla
Helen,
Hur gör man för att skydda planteringar mot kaniner? är det endast inhängning som gäller för att få ett bra skydd?

Cilla
Helen i Skåne
Ja, jag är rädd för det. Rejäl sådan, nergrävd en bit och ganska hög, annars hoppar de över eller gräver sig under. Suck! De skjuter av ibland men det är ju lite svårt att göra det mitt inne i kvarteren, de verkar inte ha några andra fiender. Förutom ilskna husägare som jagar dem med alla till buds stående medel.
Mariann
lägg hönsnät över tills de har vuxit till sig att de snart blommar, då tar du bort ev spraya på dom ifall. Mina har fått varit ifred från gluffsiga djur på detta sätt. Detta ska jag prova i år också med förhoppningsvis gott resultat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon